ενδείξεις - αντενδείξεις





πρός τό δεῖν οὕτω



Προηγούμενα εὕσημον λόγον δῶτε








by : tinakanoumegk

 



Έκθεση κεραμικής| "Χθόνιο φως. Πώς η κεραμική συνομιλεί με το σήμερα"Μάριον Ιγγλέση, Static Ecstatic ή η Πέτρα της Σίβυλλας

46 Έλληνες εικαστικοί ακολουθούν το όραμα της σπουδαίας κεραμίστριας Μαίρης Χατζηνικολή σε αυτή τη μοναδική έκθεση.

"Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν μια κλίση στον πηλό. Η διάθεση του ανθρώπου να δημιουργήσει με τα χέρια του, να πλάσει και να κατασκευάσει, βρίσκει άμεση ανταπόκριση στο εύπλαστο και προσιτό της πρώτης κεραμικής ύλης. Κάτι που πλάθεται όπως το σκέφτεσαι, γίνεται γρήγορα κομμάτι σου και μπορείς γι’ αυτό να το καταλάβεις και να το αγαπήσεις. Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που σε συνδέει με την κεραμική. Το δεύτερο και αλληλένδετο με αυτό είναι η ιστορία της. Όλοι έχουμε βιώματα προσωπικά από την παιδική μας ηλικία. Όλοι παίξαμε και όλοι κατασκευάσαμε τους "χώρους" μας από χώμα και άμμο. Η κεραμική μας συνδέει με το χώρο, με το φυσικό περιβάλλον μας και με τις ρίζες μας" είχε πει η Μαίρη Χατζηνικολή, κεραμίστρια.

Νέα, μεγάλη έκθεση εγκαινιάζεται την Παρασκευή 1η Νοεμβρίου 2024 στις 19:30 στο Λόφος artproject (Βελβενδού 39, Κυψέλη) με τη συμμετοχή 46 σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών που εκφράζονται μέσω της κεραμικής τέχνης, σε επιμέλεια Φαίης Τζανετουλάκου και Δημήτρη Σαραφιανού.

Η ομαδική έκθεση που συγκεντρώνει ορισμένους από τους σημαντικότερους σύγχρονους καλλιτέχνες, έχει ως αφετηρία την Ελληνίδα κεραμίστρια και παιδαγωγό Μαίρη Χατζηνικολή που αφοσιώθηκε στην κεραμική τέχνη, όχι ως εμπορικό προϊόν αλλά ως όχημα καλλιτεχνικού πειραματισμού, αυτογνωσίας και συλλογικών αναζητήσεων. Αφουγκραζόμενη το νέο καλλιτεχνικό κίνημα γύρω από την κεραμική, η έκθεση δίνει έμφαση στην ανάδειξη των νέων καλλιτεχνικών τάσεων, των καινοτόμων τρόπων έκφρασης μέσω του πηλού και των πρωτογενών υλικών, αλλά και των σύγχρονων ζητημάτων που διαπραγματεύονται σήμερα οι καλλιτέχνες- δημιουργοί.

Έκθεση κεραμικής
Stathis Dimitriadis

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, όπου οι ψηφιακές μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης επελαύνουν μαζί με τις γοργά εναλλασσόμενες εικόνες των ΜΜΕ και των ΜΚΔ, οι παραδοσιακές τεχνικές που συνομιλούν με τις προκλήσεις του σήμερα, ανοίγουν καινούργιους δρόμους στη σύγχρονη τέχνη. Η κυρίαρχη παρουσία της κεραμικής, προερχόμενη συχνά από τοπικές κοινότητες, στις μεγάλες εκθέσεις διεθνώς, καθώς και ο πειραματισμός με τα υλικά της φύσης καταδεικνύουν τη μεγάλη ανάγκη για "επιστροφή στις χθόνιες ρίζες μας". Ανάγκη που έρχεται φυσικά σε αντίφαση με τις καθημερινές συνθήκες και τη συνεχή παραγωγή νέων τεχνολογικών προϊόντων και αναγκών και τον εθισμό μας σε αυτά, θέτοντας στο επίκεντρο το ερώτημα: Τι μέλλον διαλέγουμε; 

Για κάποιους η ενασχόληση με τα υλικά αυτά μπορεί να είναι μια ακόμα διέξοδος μέσα στη γενικότερη επικράτηση της εξατομίκευσης· για άλλους, ένα "ξύπνημα", μια πρόκληση για δημιουργικότητα και συλλογική δράση, ίσως ακόμα και μια τάση να πλάσουμε με τον πηλό τις αγωνίες και τις ελπίδες για ένα αύριο που θα βασίζεται περισσότερο στη συνειδητοποίηση ότι ο άνθρωπος δεν είναι το κέντρο του κόσμου.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι (με αλφαβητική σειρά): Γιώργος Αλεξανδρίδης, Ματίνα Αναστασίου, Δημήτριος Αντωνίτσης, Γιώργος Βαβάτσης, Φίλιππος Βασιλείου, Pilar Mayorga Barrientos, Μαρία Βλαντή, Βούλα Γουνελά, Γρηγορία Βρυττιά, Χαράλαμπος Δαραδήμος, Στάθης Δημητριάδης, Μάχη Δημοπούλου, Ζήνα Διακομή, Λουκία Θωμοπούλου, Μάριον Ιγγλέση, Στέλλα Καπεζάνου, Μαριγώ Κάσση, Κατερίνα Κατσιφαράκη, Θάνος Κυριακίδης, Κωνσταντίνος Λαδιανός, Νίκος Λιάσκας, Αγγελική Λόη, Κυριακή Μαυρογεώργη, Maru Meleniou, Χριστίνα Μόραλη, Γιώργος Όιμπακ, Κώστας Πανόπουλος, Αγγελική Παπαδοπούλου, Ελευθερία Παπαδουράκη, Σοφία Πέτσα Πουτούρη, Περικλής Πραβήτας, Βασιλική Σαγκιώτη, Γιώργος Σαραφιανός, Πάνος Σαραφιανός,Βαλίνια Σβορώνου, Βέρα Σιατερλή, Νίκος Σκλαβενίτης, Έφη Σπηλιώτη, Αντώνης Στοαντζίκης, Ευτυχία Τζανετουλάκου, Νίκος Τρανός, Κλεοπάτρα Τσαλή, Γιώργος Τσεριώνης, Μαίρη Χατζηνικολή-Σαραφιανού, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, Θεοδώρα Χωραφά.

Στα εγκαίνια θα πραγματοποιηθεί performance από τον καλλιτέχνη Φίλιππο Βασιλείου.

Το Σάββατο 2 Νοεμβρίου στις 20:00 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί Ημερίδα με τίτλο "Η Επιστροφή της Υλικότητας στη Σύγχρονη Τέχνη”, με εισηγητές τους: Στάθη Δημητριάδη, εικαστικό κεραμίστα, μέλος The London Group και Art Can, Θεόδωρο Ζαφειρόπουλο, εικαστικό, Επίκουρο Καθηγητή ΕΜΠ, Λουκία Θωμοπούλου, εικαστική κεραμίστρια Sealed Earth, Γιώργο Τσεριώνη, εικαστικό, Φαίη Τζανετουλάκου, Δρ Ιστορικό Τέχνης.

Η έκθεση θα ενισχυθεί με ποικίλες περαιτέρω δράσεις, όπως ημερίδες, workshops, συζητήσεις, προβολές, με σκοπό τη γνώση στην εξέλιξη της σύγχρονης κεραμικής τέχνης, την εξοικείωση με το τοπίο σήμερα και τη διάχυση της εμπειρίας σε ένα ευρύτερο κοινό, με την ενθάρρυνση δημιουργικών συνεργιών.

Η Μαίρη Χατζηνικολή-Σαραφιανού 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1928. Σπούδασε ζωγραφική στο εργαστήρι του Πάνου Σαραφιανού και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Συνέχισε με υποτροφία τις σπουδές της στην Academia di Belle Arti της Ρώμης και στο Centro CALAL της Ρώμης. Το 1959 ξεκίνησε να εργάζεται στην Αθήνα. Η δουλειά της παρουσιάστηκε στη μία και μοναδική, από θέση, ατομική της έκθεση στην Γκαλερί "Νέες Μορφές", 1961 και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, καθώς υπήρξε πολέμια της καλλιτεχνικής αυτοπροβολής και υπέρ των συλλογικών ενεργημάτων. Είχε συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις κεραμικής και εφαρμοσμένων τεχνών, σε αρκετές από τις οποίες βραβεύτηκε. Συμμετείχε συστηματικά στην Πανελλήνια Έκθεση Κεραμικής. Δίδαξε στο Κολλέγιο Αγίας Παρασκευής (Pierce) ως καθηγήτρια του καλλιτεχνικού μαθήματος και στη ΧΕΝ. Από το 1968, λίγο πριν φύγει από τη ζωή ο Πάνος Σαραφιανός, ασχολείται για πρώτη φορά με το σπουδαστήριο Καλών Τεχνών που διατηρούσε εκείνος στην οδό Ιθάκης, το οποίο και διατήρησε ζωντανό για αρκετά χρόνια μετά το θάνατό του έχοντας βοηθούς συνεργάτες μαθητές του. Εκλέχτηκε αντιπρόεδρος και μέλος του ΔΣ του ΕΕΤΕ.

Σπούδασε την κεραμική όχι ως εφαρμοσμένη τέχνη, όπως η εδώ κουλτούρα την εννοούσε, αλλά ως ένα ουσιαστικό δημιουργικό - εκφραστικό μέσο με τεράστιες τεχνικές δυνατότητες. Ακριβώς αυτές οι δυνατότητες κάλυψαν μια έμφυτη ανάγκη της για αναζήτηση και δημιουργία υφής και ύλης, που τη θεωρούσε προϋπόθεση για την παγίωση μιας μορφής και τη μορφοποίηση μιας έννοιας. Η ίδια πειραματίστηκε με τα υλικά ώσπου να ανακαλύψει την απόλυτη διαφάνεια στα "Διάφωτα” της, που αποτελούν ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό προσωπικό της ιδίωμα και μία σπάνια ανακάλυψη, ως εννοιολογικό πέρασμα από την ύλη στο πνεύμα που χαρακτηρίζει τη διττή φύση του ανθρώπου.

Ο Λόφος art project είναι ένας χώρος εκθέσεων και εκδηλώσεων, ένας χώρος συνάντησης και ελεύθερης έκφρασης που άνοιξε το 2023 στην Κυψέλη. Στόχος του είναι η ανάδειξη των έργων του μεγάλου Έλληνα Αφηρημένου Εξπρεσιονιστή Πάνου Σαραφιανού και της πρωτοπόρου κεραμίστριας Μαίρης Χατζηνικολή και η διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος, όπου η παρουσίαση έργων τέχνης θα συνοδεύεται από συζητήσεις γύρω από την τέχνη, γύρω από τις συνθήκες παραγωγής και πρόσληψης των έργων. Ένα περιβάλλον που θα δίνει εναύσματα για έμπνευση και δημιουργία, ένα περιβάλλον όπου η τέχνη θα συναντιέται με τη ζωή.

 

Πληροφορίες:

Οργάνωση: Λόφος art project AMKE, Βελβενδού 39, Κυψέλη

Επιμέλεια έκθεσης: Φαίη Τζανετουλάκου-Δημήτρης Σαραφιανός

Σύμβουλος Φωτισμού: Μαρία Μανέτα

Διάρκεια έκθεσης: 1/11-31/12/2024

Ώρες: Τρίτη-Κυριακή 18.00-21.00

Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος.

Η έκθεση Χθόνιο Φως τελεί υπό την οικονομική υποστήριξη και την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

ΑΠΟ: https://www.madamefigaro.gr/life/politismos

by : tinakanoumegk


*

Πάνω από 1 δισ. δολλάρια συγκέντρωσε η Κάμαλα Χάρρις αυτούς τους τρεις μήνες της υποψηφιότητάς της, τα περισσότερα από τους κροίσους της αμερικανικής οικονομίας . Ο Ντόναλντ Τραμπ ακολουθεί καταϊδρωμένος, περίπου το ένα τρίτο είναι η δική του εσοδεία. Γενικά, η Χάρρις έχει τις ευλογίες των θεσμικών της Wall Street. Ούτε ένας Διευθύνων Σύμβουλος της λίστας Forbes-100 δεν υποστηρίζει τον υποψήφιο των Ρεπουμπλικανών, γράφει ο Νew Yorker. Σε αντιστάθμισμα, χάρις στον Μασκ, τον Τιλ και κάποιους άλλους, ο Τραμπ φλερτάρει όλο και πιο στενά την Big Tech.

Η τελική σούμα πάντως δεν αλλάζει, η Χάρρις έχει πολύ περισσότερα χρήματα στη διάθεσή της από τον αντίπαλό της. Από τότε που το Supreme Court στις αρχές της δεκαετίας του 2010 επέτρεψε τα «λίαν γενναία δοσίματα», που θα έλεγε κι ο Καβάφης, του μεγάλου κεφαλαίου προς την πολιτική, η εξάρτηση αυτής της τελευταίας από τους ολιγάρχες του πλούτου γίνεται όλο και μεγαλύτερη.

Απόδειξη; Σε όλες τις προεδρικές εκλογές των τελευταίων δεκαετιών, νικητής βγήκε εκείνος που είχε συγκεντρώσει το περισσότερο χρήμα. Με μία, αλλά σημαίνουσα, εξαίρεση. Την πολύφερνη Χίλλαρυ Κλίντον που το 2016 τα κατάφερε να ηττηθεί. Από τον Ντόναλντ Τραμπ.

///

«Επίδομα γέννας, 2.400 ευρώ. Επιδότηση για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, 9.000 ευρώ…. Τι σας λέει αυτό; Δεν σας σοκάρει;… Δηλαδή, καλύτερα Τesla παρά παιδί, αυτό μου λέτε τώρα;»

Αυτά ρώτησε η Όλγα Τρέμη τον Κωστή Χατζηδάκη τις προάλλες. Προσπάθησε κάτι να ψελλίσει ο εμφανέστατα τσαντισμένος υπουργός, αλλά εις μάτην. Μερικές φορές ένα ερώτημα αρκεί για να δεις, όπως στη λάμψη ενός φλας, όλο τον αναποδογυρισμένο μας κόσμο.

///

Τα μεγάλα βιβλία γράφτηκαν όλα προ Χριστού. Υπ’ αυτή την έννοια, το να λέει κάποιος ότι γράφει βιβλιαράκια δεν είναι κακομοιριά, αλλά μάλλον ασυγχώρητος κομπασμός.

ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ

///

*

*

Η πανέμορφη (και ψυχεδελικά… δυσανάγνωστη) αφίσα από το Poetry International, το ποιητικό φεστιβάλ του 1967 που διοργάνωσε ο Τεντ Χιουζ στο Λονδίνο. Ημέρες 5, ποιητές 17, και τι ποιητές, πασίγνωστοι ώς τις μέρες μας!

Μια από κείνες τις χρονιές, δεν θυμάμαι πότε ακριβώς, είχε προσκληθεί και ο Γιώργος Σεφέρης, δεν θέλησε όμως να παραστεί. Ο Χιουζ έδινε μεγάλη σημασία στην υπέρβαση του ψυχροπολεμικού κλίματος, γι’ αυτό είχε καλέσει σημαντικούς Σοβιετικούς ποιητές. Μελαγχολεί κανείς στη σκέψη – στις μέρες μας, θα τον είχαν «ακυρώσει»…

Η σύγκριση με τα σημερινά φεστιβάλ, συχνά γενναίες προσπάθειες, τα τελευταία τα αδικεί ασφαλώς. Η ποίηση έχει τόσο ξεπέσει στη δημόσια σφαίρα ώστε, απλούστατα, είναι ελάχιστοι πια οι περίοπτοι ποιητές που αναγραμμένο το όνομά τους σε μια αφίσα θα έλεγε κάτι, ακόμη και στο καλλιεργημένο κοινό.

///

«Φασίστες» αποκαλούν ανοιχτά πλέον τους Ρεπουμπλικανούς οι Δημοκρατικοί αντίπαλοί τους στις ΗΠΑ. «Είστε κομμουνιστές», τους ανταποδίδουν τη φιλοφρόνηση εκείνοι.

Η πολεμική χρήση των ιδεών (εδώ της γυμνής ταμπέλας τους) είναι συνηθισμένο πράγμα στην πολιτική διαμάχη. Στην πραγματικότητα, αν έχουμε μια ιδεολογική διαπάλη στην Αμερική, αυτή δεν είναι μεταξύ ακροδεξιάς και ακροαριστεράς, φασισμού και κομμουνισμού, λαϊκισμού και ελιτισμού, αυταρχισμού και οχλοκρατίας, όπως αλληλοστολίζονται τα δύο στρατόπεδα. Αλλά μεταξύ δύο αδελφικών και ομογάλακτων κλάδων του αγγλοαμερικανικού λιμπεραλισμού.

Στο απόλυτο πρωτείο του ιδιώτη ομνύουν και οι δύο. Οι μεν, της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην οικονομία, και ορκίζονται να γκρεμίσουν κάθε εμπόδιο που κόβει τον δρόμο στην ακατάσχετη κερδοθηρία. Οι δε, του ιδιωτικού δικαιωματικού αυτοπροσδιορισμού, και ξεσπαθώνουν σε κάθε κοινωνική νόρμα που αρνείται στο εγώ τους να είναι ό,τι δηλώσει.

Η ειρωνεία του πράγματος είναι ότι δομικά οι δύο αυτές πτέρυγες του ουλτραλιμπεραλισμού είναι αναπόσπαστες η μία από την άλλη. Δικαιωματισμός χωρίς καταναλωτισμό και καταναλωτισμός χωρίς καπιταλισμό ιστορικά δεν νοείται. Και αντιστρόφως, στη μαζικοδημοκρατική του φάση ο καπιταλισμός γεννά αναγκαία τον δικαιωματισμό, ακριβώς διότι (πολυ)καταναλωτής σημαίνει και (πολυ)δικαιωματίας.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι εκεί που ο κόμπος φτάνει στο χτένι, ο καυγάς είναι περί όνου σκιάς. Καμιά από τις δύο πτέρυγες δεν θέλει και δεν μπορεί να αμφισβητήσει το παρόν σύστημα που διά της εξατομίκευσης –ορθότερα, διαμέσου της λατρείας της ιδιωτείας– εξαερώνει την συλλογική συνοχή. Όποιος και να νικήσει, η βαλκανοποίηση της αμερικανικής κοινωνίας θα συνεχιστεί.

///

Τρεις ταυτότητες διεκδίκησε για τον εαυτό του ο νέος ελληνισμός και παντού απέτυχε να βρει άκρη. Να αναστήσει την κλασσική αρχαιότητα, προπάντων μέσω της γλώσσας («Η γλώσσα των αρχαίων Ελλήνων και ημών των νεωτέρων έσεται μία και η αυτή»), όνειρο που ναυάγησε το αργότερο με τα Ορεστειακά και τα Ευαγγελικά εκεί προς το τέρμα του 19ου αιώνα. Να ανασυστήσει τη βυζαντινή δόξα («Πάλι με χρόνια, με καιρούς…»), σχέδιο που το έσβησε το ολοκαύτωμα της Μικρασίας. Και να ενσωματωθεί στον κορμό του Δυτικού κόσμου («Ανήκομεν εις την Δύσιν!»).

Αυτό το τελευταίο όραμα, είναι αλήθεια, δεν το καταπόντισαν μόνο οι νίλες της «εκσυγχρονιστικής» Ελλάδας, με αποκορύφωμα το ναυάγιο της δεκαετίας του 2010. Εν τω μεταξύ, έχει από μόνο του καταστεί εντελώς απραγματοποίητο εξαιτίας της ταυτοτικής κρίσης της ίδιας της Ευρώπης και της Δύσης. Πώς να προσχωρήσεις σε κάτι που το ίδιο δεν ξέρει τι είναι (τι σημαίνει «Άγγλος», «Γάλλος», «Γερμανός», «Αμερικανός» σήμερα;). Πώς θα σου προσφέρει απάγκιο εκείνος που το στερείται και το αναζητά αγωνιωδώς σε όλο και μικρότερα υποσύνολα του εαυτού του (μειονότητες φυλετικές ή σεξουαλικές ή νέτα σκέτα καταναλωτικές);

Ο Τσαρούχης έλεγε σκωπτικά ότι στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις. Ευρώπη και Αμερική όμως το ρητό του το παίρνουν σήμερα κυριολεκτικά και προσπαθούν να χτίσουν την αλήθεια τους πάνω στην κινούμενη άμμο.

///

«Φοιτητές κορυφαίων πανεπιστημίων που αδυνατούν να διαβάσουν ένα βιβλίο». Ο τίτλος του δημοσιεύματος του Atlantic δεν αφορά την Ελλάδα, για τις ΗΠΑ είναι ο λόγος. Δείχνει όμως πόσο δραματική είναι η πτώση της αναγνωστικής κουλτούρας παγκοσμίως. Στην πράξη, 500 ετών πρόοδοι, από την επανάσταση της τυπογραφίας του Γουτεμβέργιου, μέσα σε 50 μόλις χρόνια τείνουν να εξαλειφθούν. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη, πόσο ριζικά θα αλλάξει η πραγματικότητα γύρω μας από το γεγονός ότι όλο και λιγότεροι θα μπορούν να διαβάζουν και να γράφουν (αυτά πάνε μαζί), πόσο θα επηρεαστεί, όχι μόνο η σκέψη, η λογοτεχνία και οι επιστήμες, αλλά η πολιτική και η οικονομία, είναι αδύνατο αυτή τη στιγμή να εκτιμηθεί. Για την ώρα υπάρχει ένας πληθωριστικός γραπτός λόγος, απότοκο της κεκτημένης ταχύτητας αιώνων, οι απώλειες δεν φαίνονται. Εικάζω ότι η κατακρήμνιση θα γίνει αισθητή μαζί με τις συνέπειες της δημογραφικής συρρίκνωσης: για τους περισσότερους θα είναι εντελώς αιφνίδια.

///

Το περιστατικό από τον Γίββωνα.

«Όταν ο στρατός εξέλεξε τον Φίλιππο, που ήταν προηγουμένως αρχηγός της πραιτωριανής φρουράς επί του τρίτου Γορδιανού, ο τελευταίος απαίτησε να παραμείνει μόνος αυτοκράτωρ, αλλά δεν το πέτυχε. Στη συνέχεια, ζήτησε η εξουσία να μοιραστεί εξίσου μεταξύ τους, αλλά ο στρατός ούτε θέλησε να ακούσει. Δέχτηκε να υποβιβαστεί σε Καίσαρα αλλά του αρνηθήκαν και αυτή τη χάρη. Παρακάλεσε, τουλάχιστον, να διοριστεί αρχηγός της πραιτωριανής φρουράς αλλά και αυτή του η επιθυμία απορρίφθηκε. Στο τέλος ικέτευσε απλώς να του χαρίσουν τη ζωή… Ο Φίλιππος, που κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης παρέμεινε σιωπηλός, σκέφτηκε να χαρίσει τη ζωή στον αθώο του ευεργέτη αλλά συλλογίστηκε ότι η αθωότητά του ίσως ξεσήκωνε στον ρωμαϊκό κόσμο έναν οίκτο επικίνδυνο. Χωρίς να υπολογίσει τα κλάματα του Γορδιανού, διέταξε να τον συλλάβουν, να τον γυμνώσουν και να τον θανατώσουν χωρίς καθυστέρηση. Μετά από μιας στιγμής παύση, η απάνθρωπη ποινή εξετελέσθη.»

Απαιτώ, ζητώ, δέχομαι, παρακαλώ, ικετεύω. Η αμείλικτη κατηφόρα των ρημάτων.

///

– Τέσσερα χρόνια μετά τον κορωνοϊό, υπάρχουν άνθρωποι στην Ευρώπη που διώκονται επειδή αρνήθηκαν να κάνουν το εμβόλιo. Ο Αλεξάντερ Μπίττνερ, στέλεχος του γερμανικού στρατού, καταδικάστηκε τον Σεπτέμβριο σε εξάμηνη φυλάκιση και χρηματική ποινή για ανυπακοή. Σήμερα, έγκλειστος, έχει κατεβεί σε απεργία πείνας.

– Μη χρησιμοποιείτε τις λέξεις «χειμώνας», «άνοιξη» κ.λπ. στις προσκλήσεις σας σε επιστημονικές εκδηλώσεις, συστήνει το Nature, το διασημότερο ίσως επιστημονικό περιοδικό του κόσμου. Ο λόγος; Πρέπει να είμαστε «συμπεριληπτικοί», υπάρχουν και οι ερευνητές που ζουν στο άλλο ημισφαίριο.

– Μόνο 1,4 πυρηνικά υποβρύχια τον χρόνο είναι σε θέση να παραδίδουν ετησίως τα αμερικανικά ναυπηγεία, λέει έκθεση του Κογκρέσσου. Οι Αυστραλοί που ακύρωσαν την παραγγελία στους Γάλλους για τα μάτια των Αμερικανών, ας βολευτούν με τα περιοδεύοντα του 7ου Στόλου. Με το αζημίωτο, πάντα.

(Ασήμαντα ειδησάρια, από εκείνα στα οποία κανένας δεν στέκεται.)

///

Ο ευθύς λόγος πάντα τρομάζει. Αχρηστεύει τα ήξεις αφήξεις μας, τη δαντελωτή μας ευγένεια, τις περιποιητικές ρεβεράντζες. Είναι βία. Ανοίγει πληγές. Απέναντί του εκείνο το κακορίζικο «όλα είναι σχετικά» είναι το αναισθητικό, μια ένεση χαυνωτική που απαλύνει τον πόνο.

///

Αρχαίοι συλλογισμοί… Σύμφωνα με το Τρίλημμα του Αγρίππα ή Τρίλημμα του Μυνχάουζεν, κάθε γνώση μας είναι εξαρχής και αθεράπευτα αθεμελίωτη, εφόσον κάθε προσπάθειά μας να την αποδείξουμε συγκεκριμένα καταλήγει αναπότρεπτα σε ένα από τα τρία:

– Φαύλο κύκλο
– Επαγωγή επ’ άπειρον
– Λήψη του ζητουμένου

Είτε προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι υπάρχει θεός, δηλαδή, είτε πώς δημιουργήθηκε το Σύμπαν, αργά ή γρήγορα θα προσκόψουμε είτε σε ανακύκληση του ίδιου επιχειρήματος, είτε σε μια ατελεύτητη αλυσίδα αποδείξεων που απλώς μεταθέτουν τη λύση του προβλήματος, είτε στην υιοθέτηση ενός αυθαίρετου δόγματος ή αξιώματος.

Φυσικά, δεν χρειάζεται να είσαι θεολόγος ή επιστήμονας για να τα ξέρεις όλα αυτά, λίγη τριβή με την πρακτική ζωή αρκεί – ένας διάλογος μ’ ένα παιδί ας πούμε, που προσπερνά κάθε έξυπνη απάντηση με ένα νέο «γιατί».

Απλώς, οι θεολόγοι και οι επιστήμονες καθώς υπόσχονται στους θιασώτες τους την αποκάλυψη της «αλήθειας», είναι υποχρεωμένοι να καμώνονται ότι τη γνωρίζουν… Θα ήταν αυτοκτονικό για τον κλάδο τους να παραδεχθούν δημοσίως αυτό που ιδιωτικώς συχνά εκμυστηρεύονται. Ότι δηλαδή περί Θεού και περί Κόσμου ξέρουν όσα και όλοι εμείς οι υπόλοιποι…

///

Είναι πιθανότατα αδύνατον εκείνοι που έζησαν και ευημέρησαν σ’ ένα δεδομένο κοινωνικό σύστημα, να διανοηθούν ότι κάποιοι άλλοι, που δεν έχουν να περιμένουν το παραμικρό από δαύτο, σχεδιάζουν την καταστροφή του, χωρίς κάτι τέτοιο να τους τρομάζει ιδιαίτερα.

ΜΙΣΕΛ ΟΥΕΛΛΜΠΕΚ

///

«Πρότυπο κοσμοπολιτισμού κάποτε, σήμερα σχεδόν κανείς δεν έχει καλή κουβέντα γι’ αυτούς. Οι τουρίστες τιμωρούνται με περιφρόνηση. Βαρκελώνη και Βενετία έλαβαν ήδη δραστικά μέτρα. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή.»

(Από το πρωτοσέλιδο άρθρο της Welt κάποιες μέρες πρωτύτερα. Τίτλος του: «Το νέο μίσος για τους τουρίστες».)

*

*

by : tinakanoumegk

 

ΠΟΙΟΣ ΚΕΡΔΙΖΕΙ;
«ΗΔύση έχει γίνει ένας ολοκληρωτικός χώρος – ο χώρος μιας αυτοαμυντικής ηγεμονίας που υπερασπίζεται τον εαυτό της ενάντια στη δική της αδυναμία». (Ζαν Μποντριγιάρ)
Μία από τις πιο συχνά αναφερόμενες σκηνές στο Arthur Penn's Night Moves (1973) παρουσιάζει έναν απελπισμένο Gene Hackman να πέφτει μπροστά από μια μικρή ασπρόμαυρη τηλεόραση, παρακολουθώντας με μισή καρδιά έναν αγώνα αμερικανικού ποδοσφαίρου. Όταν η γυναίκα του μπαίνει μέσα και ρωτάει: «Ποιος κερδίζει;», μουρμουρίζει: «Κανείς. Η μία πλευρά απλώς χάνει πιο αργά από την άλλη». Όπως προέβλεψαν συνειδητά καταθλιπτικές ταινίες του Χόλιγουντ, όπως το Night Moves, η κρίση της δεκαετίας του 1970 σηματοδοτούσε ήδη το τέλος της καπιταλιστικής κοινωνικοποίησης: μια δομική και σύντομα παγκόσμια κοινωνικοοικονομική, πολιτιστική και ψυχολογική πανωλεθρία που εισέρχεται τώρα στη φάση της ταχείας κλιμάκωσής της (αν και το Χόλιγουντ αυτή τη φορά βρίσκεται σε πλήρη άρνηση).
Όπως γίνεται όλο και πιο σαφές, το σύστημα σήμερα επιβιώνει μόνο μέσω του επιτυχημένου μάρκετινγκ καταστάσεων έκτακτης ανάγκης: πανδημίες, στρατιωτικές συγκρούσεις, εμπορικοί πόλεμοι και άλλες καταστροφές που περιμένουν υπομονετικά στην ουρά. Το χάος και η αποσταθεροποίηση χρησιμοποιούνται σκόπιμα ως όπλο προκειμένου να προκαλέσουν μια σειρά παβλοφικών αλυσιδωτών αντιδράσεων των οποίων ο πραγματικός λόγος ύπαρξης είναι εμφατικά οικονομικός. Με άλλα λόγια, οι δυσκολίες «παγκόσμιας ανησυχίας» είναι ο μόνος πόρος που έχει απομείνει σε έναν καταρρέοντα πολιτισμό, του οποίου οι πληθυσμοί μοιάζουν όλο και περισσότερο με πλήθη ζόμπι που βαδίζουν κλειδωμένα προς το ζοφερό πεπρωμένο τους - ενώ το Instagram κάνει Instagram κάθε δευτερόλεπτο.
Με καθαρά συστημικούς όρους, η λογική είναι απλή: ο σημερινός καπιταλισμός της ελεύθερης αγοράς είναι εθισμένος σε μια αδιάσπαστη σειρά γεωπολιτικών σοκ που λειτουργούν ως άλλοθι, έτσι ώστε τα «κεφάλαια» να μπορούν να δημιουργηθούν από την οικονομική ανυπαρξία και να «ανακατευθυνθούν» επιδέξια στις χρηματιστηριακές αγορές. Τα παράγωγα και οι πύραυλοι είναι οι δύο όψεις του ίδιου καπιταλιστικού νομίσματος και εκείνοι που ασκούν έλεγχο στα παράγωγα συνήθως αποφασίζουν ποιος πυροβολεί πρώτος. Οι κερδοσκοπίες που βασίζονται στο χρέος σχετικά με ένα ατελείωτα υποθηκευμένο σύνολο πλασματικής αξίας που θα παραμείνει απραγματοποίητο είναι ένα παιχνίδι προσομοίωσης που απαιτεί συνεχή τραύματα. Το κεφάλαιο τώρα κανιβαλίζει βίαια το ίδιο του το μέλλον σε μια απελπισμένη προσπάθεια να κρύψει την αφερεγγυότητά του – ένα τέχνασμα που λειτουργεί μόνο στο βαθμό που το παραστατικό χρήμα που αντιπροσωπεύει τα IOUs δεν διεκδικείται πίσω ως μέσο αποθήκευσης αξίας.
Αλλά πρέπει να προστεθεί ότι ακόμη και αυτό το εγκληματικό Truman Show πλησιάζει τώρα στο σημείο όπου το ιστιοφόρο χτυπά τον ψεύτικο ορίζοντα από χαρτόνι. Το βασικό πρόβλημα θα πρέπει να είναι προφανές μέχρι τώρα: το πιο ισχυρό έθνος στον κόσμο – οι κυρίαρχοι της παγκοσμιοποίησης – πνίγεται στο χρέος και την αντιπαραγωγική κατανάλωση (κάτι που δεν είναι χωρίς ειρωνεία, γιατί σημαίνει ότι ο εκδότης του παγκόσμιου αποθεματικού νομίσματος πεθαίνει από την ίδια την ασθένεια που εδώ και δεκαετίες επισκέπτεται άλλες χώρες για να τις ρουφήξει). Με άλλα λόγια, οι ΗΠΑ έχουν εμπλακεί σε έναν άσκοπο και καταστροφικό αγώνα για να αποτρέψουν την κατάρρευση της παγκόσμιας ηγεμονίας τους, προσπαθώντας να μετακυλήσουν ένα σισύφειο βάρος χρέους που έχει αυξηθεί από τα 900 δισεκατομμύρια δολάρια του Ρήγκαν το 1981 στα σημερινά 35+ τρισεκατομμύρια δολάρια (ενώ ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ έχει αυξηθεί από 30% σε 122%).
Αν το ζήτημα του χρέους, εξεταζόμενο στο ευρύτερο πλαίσιο της ανθρώπινης ύπαρξης, δεν ήταν αρκετά ηλίθιο αυτό καθαυτό, το πιο γελοίο μέρος της ιστορίας είναι ότι η υπερχρεωμένη και υπερ-αντιπαραγωγική υπερδύναμη χρειάζεται τώρα τη βοήθεια του πληθωρισμού για να κρατήσει καλυμμένο το βρώμικο υπογάστριό της. Με άλλα λόγια, οι ΗΠΑ απαιτούν αρνητικά πραγματικά επιτόκια: ο πληθωρισμός πρέπει να είναι υψηλότερος από την απόδοση του χρέους, εάν τα όλο και πιο αντιπαθή κρατικά χρεόγραφα (ειδικά τα T-notes και τα T-bills, δηλαδή τα βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα χρεόγραφα) πρόκειται να νομισματοποιηθούν και να αναχρηματοδοτηθούν. Όσο κουραστικά κι αν φαίνονται τα μαθηματικά του χρέους στους περισσότερους από εμάς, από μόνα τους επιβεβαιώνουν ότι το σημερινό σύστημα έχει χρεοκοπήσει – μια δύσκολη θέση που επιδεινώνεται σημαντικά από το πανταχού παρόν φαινόμενο της «άρνησης κατάρρευσης», το οποίο φέρνει το σύστημα πιο κοντά στη θερμοπυρηνική «λύση».
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο κύριος σκοπός του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού δεν είναι πλέον απλώς να καταβροχθίζει κέρδη εις βάρος της ανθρώπινης και φυσικής ζωής· Πιο διεστραμμένα, για να επιδιώξει αυτόν τον σκοπό, πρέπει πρώτα να εμποδίσει την κλιμακούμενη μάζα των IOUs να αποκαλύψει το καθεστώς σκουπιδιών τους. Αυτός είναι ένας υπαρξιακός αγώνας που απαιτεί όλο και πιο χειριστικά, παράλογα και καταστροφικά μέτρα. Και δεδομένου ότι μεγάλο μέρος του καπιταλιστικού κόσμου είναι εξασφαλισμένο σε αμερικανικά κρατικά ομόλογα που μπορούν να επιβιώσουν μόνο με το να επεκταθούν στο μέλλον, θα φαινόταν θεμιτό να συμπεράνουμε ότι «τα σκατά έχουν χτυπήσει τον παγκόσμιο ανεμιστήρα». Ταυτόχρονα, ωστόσο, η παρακμή της Δύσης έχει πλέον πείσει μια σειρά γεωπολιτικών παραγόντων να αποκαλούν ρεαλιστικά τους εαυτούς τους έξω από ένα παιχνίδι θάρους που υπαγορεύεται από έναν αφερέγγυο αφέντη. Η συνεχιζόμενη διαδικασία αποδολαριοποίησης (που προαναγγέλλει το τέλος της κυριαρχίας του δολαρίου) μπορεί να φαίνεται λογική μόνο με καπιταλιστικούς όρους, και όμως έχει ήδη προκαλέσει ενδοσυστημικές συγκρούσεις (Ουκρανία, Μέση Ανατολή) που θα μπορούσαν εύκολα να επεκταθούν στον αφανισμό μεγάλων τμημάτων της ανθρώπινης ζωής στη Γη.
Η οικονομική άρνηση εκφράζεται μέσω διαφόρων μετρήσεων που είναι εντελώς παραπλανητικές – όπως το ΑΕΠ. Σήμερα, το ΑΕΠ μιας χώρας, στις λίγες περιπτώσεις όπου υποτίθεται ότι εξακολουθεί να καταγράφει κάποιο είδος «ανάπτυξης», αντικατοπτρίζει απλώς την ποσότητα των πιστώσεων που χρησιμοποιούνται σε αυτή την οικονομία. Η μηχανική αύξηση της παραγωγικότητας από ωκεανούς πιστώσεων που ξεδιάντροπα δημιουργούνται από τις κεντρικές τράπεζες είναι η παιδαριώδης στρατηγική που συνοψίζει την διανοητικά οπισθοδρομική κατάσταση του πολιτισμού μας και των ετοιμόρροπων ηγετών του. Ο μόνος στόχος είναι να κλωτσήσουμε το χρέος στο δρόμο, με κόστος περισσότερη αγωνία για εμάς, και, ιδιαίτερα, την εν ψυχρώ εξόντωση χιλιάδων αναλώσιμων αμάχων. Όποια (ασήμαντη) «ανάπτυξη» μπορεί κανείς να επικαλεστεί με βάση την κλιμάκωση των ελλειμμάτων, μπορεί να είναι σίγουρος ότι πρόκειται για ψεύτικη ανάπτυξη, αφού μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω τεχνητής νομισματικής επέκτασης. Η επέκταση των ήδη μέγιστων πιστωτικών ορίων αντιπροσωπεύει μια πορεία δράσης της οποίας το σωρευτικό αποτέλεσμα είναι, από οικονομική άποψη, η σταδιακή αλλά ασταμάτητη καταστροφή εκείνων των μονάδων χρέους που είναι επίσης γνωστές ως νομίσματα fiat. Ο τρόπος με τον οποίο χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο ή οι ΗΠΑ πωλούν στο κοινό την ιστορία ότι, παρά τις δημοσιονομικές μαύρες τρύπες τους, πρόκειται να αναθερμάνουν την πραγματική ανάπτυξη μέσω «στρατηγικών επενδύσεων», είναι τόσο απελπισμένος όσο και παράλογος. Είναι ισοδύναμο με τη διεξαγωγή αισθητικής χειρουργικής σε έναν nonagenarian που πάσχει από καρκίνο σταδίου-4. Είναι, επομένως, ένα ψέμα, του οποίου ο μόνος στόχος είναι να στηρίξει τις τεχνητά διογκωμένες χρηματιστηριακές αγορές.
Το πλαίσιο με επίκεντρο το δολάριο που τώρα σπάει στις ραφές είναι το νομισματικό σύστημα που είχαμε από το 1944 (συμφωνία Bretton Woods), όπου το δολάριο ΗΠΑ λειτουργεί ως παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα και τα αμερικανικά κρατικά ομόλογα ως πρωτογενή παγκόσμια χρεόγραφα. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 20ου αιώνα, αυτή η νομισματική τάξη έχει υποστεί ορισμένες βασικές προσαρμογές που τελικά οδήγησαν στη δημιουργία αυτού που είναι κοινώς γνωστό ως «κύκλος ελλείμματος» μεταξύ των ΗΠΑ και των χωρών της Ανατολικής Ασίας όπως η Κίνα και η Ιαπωνία. Από τη δεκαετία του 1970, οι ΗΠΑ έχουν 1) αποβιομηχανοποιήσει δραστικά την οικονομία τους. 2) Άρχισε να έχει μεγάλα εμπορικά ελλείμματα. και 3) Επέτρεψε στα κεφάλαιά της να ρέουν σε πρόσφατα βιομηχανοποιημένες χώρες με τεράστιες δεξαμενές φθηνού εργατικού δυναμικού, όπως η Κίνα. Η παραγωγικότητα έχει μετακινηθεί αθόρυβα από το ένα μέρος του πλανήτη στο άλλο, ακολουθώντας τη φυσική τάση του κεφαλαίου να εκμεταλλεύεται τη λιγότερο ρυθμιζόμενη διαθέσιμη εργατική δύναμη.
Το 1971, ο πρόεδρος Νίξον αποσύνδεσε το δολάριο από τον χρυσό, ενώ παράλληλα ήρε το 21ετές εμπορικό εμπάργκο κατά της κομμουνιστικής Κίνας (μια νέα διμερής εμπορική συμφωνία τέθηκε σε ισχύ το 1980). Ενώ το εμπόριο ήταν αργό κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970 - με την Κίνα να παραμένει ένα μέρος για να πουλήσει παρά να παράγει προϊόντα - οι μεταρρυθμιστικές πολιτικές που εισήγαγε ο Κινέζος ηγέτης Ντενγκ Σιαοπίνγκ τον Δεκέμβριο του 1978 (ο Μάο Τσε Τουνγκ είχε πεθάνει το 1976) άρχισαν να αντιστρέφουν την κατεύθυνση των επενδύσεων και του εμπορίου. Ο Deng, με άλλα λόγια, άνοιξε την πόρτα της Κίνας στις πρωτεύουσες των ΗΠΑ, ιδιαίτερα με τη δημιουργία Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (αρχικά στο Shenzhen, Zhuhai, Shantou και Xiamen) όπου οι ξένες επενδύσεις ήταν σε θέση να επωφεληθούν από ένα τεράστιο και σε μεγάλο βαθμό απορρυθμισμένο εργατικό δυναμικό. Από τότε, πολυεθνικές εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ (συμπεριλαμβανομένων των Nike, Apple και Walmart) άρχισαν να αναθέτουν την παραγωγή στην Κίνα, η οποία έγινε το νέο κέντρο διακρατικής δημιουργίας αξίας. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό: η Κίνα παράγει φθηνά αγαθά που οι ΗΠΑ εισάγουν και καταναλώνουν χάρη στη χρηματοπιστωτική «βιομηχανία» της που βασίζεται στο δολάριο. Ως εκ τούτου, οι ΗΠΑ ήταν σε θέση να επεκτείνουν το χρέος τους και να έχουν μεγάλα εμπορικά ελλείμματα χωρίς να χρεοκοπήσουν χάρη σε μια «πανούργα» ανταλλαγή: η παραγωγή τους μεταφέρθηκε στην Κίνα, ενώ η Wall Street συγκέντρωσε την παγκόσμια υπερπαραγωγή χάρη στην παγκόσμια κυριαρχία του δολαρίου. Δεδομένου ότι όλες οι παραγωγικές χώρες χρειάζονται δολάρια για να είναι σε θέση να συναλλάσσονται διακρατικά, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να πουλήσουν τα εμπορεύματά τους στις αγορές των ΗΠΑ (και της συλλογικής Δύσης), ενώ επενδύουν επίσης τα πλεονάσματά τους σε μετοχές με βάση το δολάριο και ομόλογα με βάση το δολάριο (αμερικανικά κρατικά ομόλογα).
Εν ολίγοις, ένα σημαντικό μέρος των καθαρών πλεονασμάτων που κέρδισαν οι εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ επέστρεψε στις αγορές μετοχών και χρέους των ΗΠΑ. Στη δεκαετία του 1990, αυτή η εισροή ξένου κεφαλαίου άρχισε να τροφοδοτεί την έκρηξη της στρατιωτικής βιομηχανίας των ΗΠΑ με βάση το έλλειμμα (η οποία μετέτρεψε τις ΗΠΑ σε «παγκόσμιο χωροφύλακα»), ενώ παράλληλα διόγκωσε τεράστιες χρηματοπιστωτικές φούσκες και φούσκες ακινήτων, οι οποίες με τη σειρά τους υποστήριξαν μια γιγαντιαία καταναλωτική έκρηξη (το 70% του ΑΕΠ των ΗΠΑ εξακολουθεί να βασίζεται στις καταναλωτικές δαπάνες). Ουσιαστικά, τόσο η κρατική όσο και η ιδιωτική κατανάλωση στις ΗΠΑ βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στον δανεισμό από τους ίδιους ξένους προμηθευτές στους οποίους οι ΗΠΑ είχαν αναθέσει την παραγωγή εμπορευμάτων. Αρχικά, αυτός ο μηχανισμός που βασίστηκε στη δύναμη αναρρόφησης του δολαρίου καθιέρωσε μια σχετικά σταθερή αλληλεξάρτηση μεταξύ της μη παραγωγικής κατανάλωσης των ΗΠΑ και της ασιατικής εξαγωγικής παραγωγής - με τον στρατό των ΗΠΑ να ενισχύει το δολάριο μέσω δολοφονικών πολέμων μετά την 9/11 που είχαν ως αποτέλεσμα την απώλεια εκατομμυρίων αθώων ζωών. Ωστόσο, από την παγκόσμια κατάρρευση του 2008, αυτός ο εύθραυστος και εγγενώς δολοφονικός συμβιβασμός έχει επιδεινωθεί γρήγορα σε έναν παγκόσμιο ανεμοστρόβιλο πλασματικής νομισματικής επέκτασης, ο οποίος είναι πλέον μη διαχειρίσιμος μόνο μέσω της συμβατικής οικονομικής πολιτικής.
Οι παραπάνω παρατηρήσεις από μόνες τους θα πρέπει να μας πείσουν να εγκαταλείψουμε την εσφαλμένη αντίληψη ότι οι εθνικές οικονομίες συντονίζουν το εμπόριο αυτόνομα. Αντ 'αυτού, είναι η διακρατική και απρόσωπη κίνηση κεφαλαίων που καθορίζει τις περισσότερες επιλογές που γίνονται από μεμονωμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχετίζονται με την κλιμάκωση του πολέμου. Μόνο σήμερα το κεφάλαιο ανταποκρίνεται στο όνομά του: μια ανώνυμη, αφηρημένη, μεταφυσική και τυραννική ολότητα που επιβλέπει σχεδόν οτιδήποτε συμβαίνει στον πλανήτη Γη. Το να δούμε το «παγκόσμιο καπιταλιστικό» δάσος από τα δέντρα της «εθνικής οικονομίας» είναι επομένως απαραίτητο αν θέλουμε να ξετυλίξουμε τον «μπερδεμένο ιστό που υφαίνουμε όταν εξασκούμαστε για πρώτη φορά στην εξαπάτηση» (όπως το έθεσε ο Sir Walter Scott το 1808). Η πιστωτική και χρηματική κρίση που βιώνουμε, η οποία μετατρέπεται σε γεωπολιτικό εφιάλτη, σχεδόν ποτέ δεν θεωρείται ως το αναγκαίο καταστροφικό αποτέλεσμα της εσωτερικής διάβρωσης της πραγματικής καπιταλιστικής συσσώρευσης. Αυτό που οδυνηρά λείπει από τις περισσότερες κριτικές – ειδικά εκείνες της αριστεράς – είναι το ουσιαστικό και επομένως θεμελιώδες μέρος: η εστίαση στην κατάρρευση της καπιταλιστικής κοινωνικοποίησης ως τέτοιας.
Ο κύκλος ελλείμματος ΗΠΑ-Κίνας επιδεινώνεται εδώ και δεκαετίες, κυρίως επειδή το παγκόσμιο αποθεματικό περιουσιακό στοιχείο αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα ένα χρέος τέτοιου μεγέθους που τώρα θέτει υπό αμφισβήτηση τη φερεγγυότητα της κυρίαρχης χώρας - η οποία, με τη σειρά της, οδηγεί τους ξένους επενδυτές στα αμερικανικά κρατικά ομόλογα να επανεξετάσουν τις επενδύσεις τους. Επιπλέον, μετά την πρόσφατη κατάσχεση 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις ΗΠΑ σε ρωσικά περιουσιακά στοιχεία στη Δύση, όλοι βλέπουν τον βαθμό στον οποίο το δολάριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως όπλο και, ως εκ τούτου, συνειδητοποιούν ότι είναι καιρός να εξετάσουν το σχέδιο Β. Δεδομένης της πολύ ασταθούς νομισματικής υπεροχής τους, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μέχρι στιγμής διατηρήσει το χρέος τους αξιόπιστο (έναντι πιθανής χρεοκοπίας των κρατικών ομολόγων τους) κυρίως χρηματοδοτώντας πολέμους και άλλες παγκόσμιες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, των οποίων ο βασικός σκοπός είναι να δικαιολογήσουν την εκτύπωση περισσότερων μετρητών, επιδιώκοντας παράλληλα αρνητικά πραγματικά επιτόκια και ωθώντας τον κόσμο προς μια νέα νομισματική υποδομή βασισμένη σε ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία που τελικά θα ελέγχονται κεντρικά. Ακόμη και με ρεαλιστικούς καπιταλιστικούς όρους, αυτό δεν είναι ένα «βιώσιμο» σύστημα. Κατ 'αρχάς, κανένας λογικός επενδυτής δεν είναι πρόθυμος να χάσει κρατώντας ομόλογα που διογκώνονται από την κυβέρνηση μιας χώρας που έχει χρέος άνω των 35 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Ακριβώς σύμφωνα με τα καπιταλιστικά πρότυπα, αυτό το σύστημα είναι ένας νεκρός που περπατάει.
Ποιες είναι λοιπόν οι προοπτικές για το εγγύς μέλλον; Οι κεντρικές τράπεζες της Δύσης και της Ιαπωνίας λειτουργούν επί του παρόντος με αυτόματο πιλότο για να αποφύγουν μια κατάρρευση του χρηματιστηρίου. Η Federal Reserve, ειδικότερα, προσπαθεί να κρατήσει ένα σπασμένο βάζο μαζί, τουλάχιστον μέχρι τις 5 Νοεμβρίουου. Αλλού, οι χώρες φορτώνονται με σκληρά περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένου του χρυσού, του αργύρου, του πετρελαίου και των σπάνιων γαιών. Εάν σκάσει η φούσκα των μετοχών, η Κίνα και άλλες χώρες BRICS θα έχουν τουλάχιστον μερική υποστήριξη. Αλλά δεδομένου ότι η τελική αιτία της κρίσης είναι ότι η συνολική αξία που παράγεται (για την οποία αγωνίζονται οι ανταγωνιζόμενοι συμμετέχοντες) συρρικνώνεται, τα «έξυπνα» ατομικά ή εθνικά κεφάλαια μπορούν να κρατήσουν το κεφάλι τους πάνω από το νερό μόνο για σύντομο χρονικό διάστημα και κανείς δεν μπορεί να ξεφύγει από το κοινωνικά αλληλένδετο πεπρωμένο τους. Η υποτίμηση του νομίσματος περιλαμβάνει τώρα ολόκληρη την αναπαραγωγή πλήρως κεφαλαιοποιημένων κοινωνιών, που λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο μιας γενικής επέκτασης της πίστωσης (συμπεριλαμβανομένης της Κίνας). Και επειδή ο καπιταλισμός έχει ήδη καταναλώσει το δικό του μέλλον, ο πυρηνικός μηδενισμός είναι ένας ισχυρός υποψήφιος για την επόμενη «πιο ρεαλιστική» επιλογή στο τραπέζι. Εξάλλου, ο πόλεμος είναι εγγενώς πληθωριστικός. Όσο πιο καταστροφικός είναι ένας πόλεμος, τόσο περισσότερο θα παρέχει στις ΗΠΑ και τους υποταγμένους (μαζοχιστές) συμμάχους τους στην ΕΕ δικαιολογίες για την εφαρμογή καθεστώτων ελέγχου κεφαλαίων και διανομής αγαθών ή υπηρεσιών σε ένα περιβάλλον μετά τον Covid, όπου οι πληθυσμοί έχουν ήδη εκπαιδευτεί επιτυχώς στην πολιτική συμμόρφωση.
Αν, επομένως, έχουμε ένα μόνο ηθικό καθήκον, είναι να εκπαιδεύσουμε τις νέες γενιές να σκεφτούν κριτικά για τις πραγματικές αιτίες πίσω από τη βίαιη κατάρρευση του συστήματος. Ωστόσο, το κεφάλαιο φαίνεται να έχει προβλέψει εδώ και καιρό οποιαδήποτε τέτοια κίνηση αποικίζοντας όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης. Ο καλλωπισμός των νέων γενεών σε μια «κουλτούρα» ναρκισσιστικής αμβλείας και περήφανης συναίνεσης είναι ζωτικής σημασίας για την εγκαθίδρυση ενός νέου ολοκληρωτικού καθεστώτος όπου η φτώχεια, η βία και η χειραγώγηση κανονικοποιούνται. Οι όμιλοι κοινωνικών μέσων προσφέρουν μια τέλεια περίπτωση. Ο εθισμός στον κύλινδρο του τηλεφώνου, για παράδειγμα, είναι υπνωτικός από μόνος του, ανεξάρτητα από το περιεχόμενο που εμφανίζεται σύντομα στην οθόνη. Μόλις τα μάτια παγιδευτούν στο διαβολικό τέχνασμα, ο νους απευαισθητοποιείται αμέσως στην ανάγκη για σοβαρή κριτική σκέψη. Έτσι, ενώ συνεχίζουμε να τροφοδοτούμε τους εθισμούς μας στην οθόνη, οτιδήποτε μπορεί να συμβεί «εκεί έξω», συμπεριλαμβανομένου του πολτοποίησης των παιδικών σωμάτων κάτω από δημοκρατικές βόμβες που παράγονται από ηθικούς κατασκευαστές όπλων και εγκρίνονται από φιλελεύθερες κυβερνήσεις «στις οποίες εμπιστευόμαστε». Από το μεγάλο πείραμα του Covid, το παγκόσμιο χωριό κατοικείται όλο και περισσότερο από παράξενα πλάσματα προγραμματισμένα να συζητούν αντωνυμίες αντί να ασχολούνται κριτικά με τις καταστροφικές διαδικασίες της φονικής μηχανής που ονομάζεται κεφάλαιο. Πιο επειγόντως από ποτέ, οι άνθρωποι πρέπει να βρουν τρόπους να αποπρογραμματίσουν το μυαλό και τις συνήθειές τους, διαφορετικά ο κίνδυνος είναι ότι ούτε ο ήχος μιας πυρηνικής έκρηξης δεν θα τους ταρακουνήσει από την εκπαιδευμένη συναίνεσή τους.
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και κείμενο

Who's Winning? - The Philosophical Salon
THEPHILOSOPHICALSALON.COM
Who's Winning? - The Philosophical Salon
by : tinakanoumegk

 

Από την εμφάνιση των σχέσεων ανταλλαγής έως την παγκοσμιοποίηση της εποχής μας, η τροφή είναι συγχρόνως αντικείμενο αλλά και δείκτης των τάσεων και του συσχετισμού δυνάμεων που συνδιαμόρφωσαν την ιστορία της ανθρωπότητας. Στις μέρες μας, η υγειονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία της Covid-19 από το 2019, αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία από τον Φεβρουάριο του 2022, γέννησαν σοβαρές ανησυχίες για τη σταθερότητα του κυρίαρχου αγροδιατροφικού μοντέλου και την επάρκεια σε βασικά τρόφιμα διεθνώς. Συνειδητοποιούμε πλέον ότι η σχεδόν απεριόριστη πρόσβαση στα τρόφιμα δεν αποτελεί κάποια απαραβίαστη πραγματικότητα, πως τα γεωργικά προϊόντα και τα τρόφιμα διαδραματίζουν καίριο ρόλο στη διεθνή σκηνή, καθώς και στη σταθερότητα των κρατών. Όσο η τροφή απογυμνώνεται από το ψυχαγωγικό της ένδυμα στις κοινωνίες της αφθονίας, όλο και πιο ξεκάθαρα αποκαλύπτεται η γεωπολιτική της ουσία.
Το βιβλίο του Pierre Raffard αναδεικνύει τις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές προκλήσεις που παρουσιάζονται στα χωράφια ή στους αμπελώνες, σε όλο το μήκος των αλυσίδων μεταποίησης και διανομής, στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά επίσης μέσα στο πιάτο μας και γύρω από αυτό. Η τροφή ως μέσο επιβίωσης αλλά και ως εργαλείο ήπιας ή σκληρής ισχύος, οι προκλήσεις τις οποίες θέτει στην παραγωγή τροφίμων η κλιματική αλλαγή, η παγκόσμια ηγεμονία συγκεκριμένων εταιρειών ειδών διατροφής, ο ρόλος της τεχνολογίας τροφίμων, το διαδίκτυο και οι στρατηγικές μάρκετινγκ που επιδιώκουν να προβλέψουν και να ελέγξουν τις πιο προσωπικές επιλογές μας, τα κινήματα για μια πιο βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση της τροφής, είναι όψεις μιας πολυσύνθετης πραγματικότητας και δείχνουν ότι το πιάτο μας αποτελεί έναν προνομιακό χώρο για να κατανοήσουμε τον κόσμο και να αναλογιστούμε την εξέλιξη των ανθρώπινων κοινωνιών στο μέλλον. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Περιεχόμενα

Πρόλογος στην ελληνική έκδοση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ: Η ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Το δίκρανο και το πιρούνι: τόσο κοντά, τόσο μακριά
Ένα σύστημα, πολλά συστήματα: προσπάθεια τυπολογίας
Ηγεμονία, συγκεντρωτισμός και χρηματιστηριοποίηση
Τα παράδοξα της αφθονίας
FOOD POWER: Η ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΥΑΛΟΥ
Οι διατροφικοί πόροι, όργανα κυριαρχίας και κατάκτησης
Τα τρόφιμα στο επίκεντρο του οικονομικού πολέμου
Διατροφή, αίσθημα του ανήκειν και εθνικό αφήγημα
Γαστρονομία και διπλωματία: όταν ο βόμβος των κανονιών αφήνει χώρο στο κροτάλισμα των μαχαιροπίρουνων
ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ: ΕΝΑ ΟΠΛΟ ΜΑΖΙΚΗΣ ΑΠΟΠΛΑΝΗΣΗΣ
Ήπια ισχύς και διπλωματία της γαστρονομίας: μεταξύ πολιτικής και place branding
Τουρίστες της γαστρονομίας: από εμπορικός στόχος, πρεσβευτές πολιτισμού
Η εικόνα του σεφ: λαϊκός ήρωας, πολιτικός κήρυκας
ΑΠΟ ΤΟ ΝΤΟΥΛΑΠΙ ΣΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ: ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ
Εξετάζοντας την παγκοσμιοποίηση των τροφίμων σήμερα
Περιοχές ξεχασμένες (μέχρι στιγμής) από την παγκοσμιοποίηση
Κριτικές και εναλλακτικές στην καρδιά του παγκόσμιου χωριού
FoodTech: μια άκρως πολιτική επανάσταση στα τρόφιμα
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Βιβλιογραφία
Ευρετήριο
Λεπτομέρειες
Ξενόγλωσσος τίτλοςGEOPOLITIQUE DE L'ALIMENTATION ET DE LA GASTRONOMIE? DE LA FOURCHE A LA FOODTECH
ISBN139789605249502
ΕκδότηςΠΕΚ (ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗΣ)
ΣειράΟ ΚΟΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Χρονολογία ΈκδοσηςΙούλιος 2023
Αριθμός σελίδων200
Διαστάσεις21x14
ΜετάφρασηΠΑΠΑΗΛΙΑΔΗ ΜΑΡΙΑ
ΕπιμέλειαΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Συγγραφέας/Δημιουργός (Ελληνικά)ΡΑΦΑΡΝΤ ΠΙΕΡ