Η ΕΛΊΖ ΖΑΛΑΝΤΌ είναι η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης....
...............και με μια εκτενή επιστολή της "απάντησε" στην επιστολή του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και στην μετρημένη προτροπή του να αποσυρθεί η επίμαχη διαφημιστική αφίσα ....(να σημειώσω μόνο ότι ενώ στο "προοδευτικό Διαδίκτυο" η επιστολή της διευθύντριας έγινε "συγκλονιστικό viral", η εξαιρετικής πνευματικής ευρύτητας επιστολή του Μητροπολίτη περιθωριοποιήθηκε κ πέρασε "στα ψιλά"...μια απλή αντιπαραβολή θα έδειχνε την Κουλτούρα κ τη Συνωμοσία....)..... ................η κα.Ζαλαντό επιστρατεύει υπερπλήθος λέξεων για να υπεραμυνθεί της δημοκρατίας(πού κ πώς απειλήθηκε, αφού κανείς δεν αντιτάχθηκε στο φιλμ που είναι και το καθαυτό έργο τέχνης; και, επίσης, καμία απαγόρευση της αφίσας παρά μόνο "παράκληση" του Μητροπολίτη ώστε να μην υπάρξει ούτε υπόνοια εξοργιστικής βλασφημίας...πού το κακό κ το ασύνετο;...) και για να αναδείξει την τραγικότητα του "γυναικείου δράματος" και της "διαφορετικότητας" στην εποχή μας(δηλαδή, και πάλι ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός ψυχαναγκασμού και παράκαμψης της κρίσιμης ουσίας...στο σημείο αυτό, η κα.διευθύντρια με εναργή υπαινικτικότητα ταυτίζει το ναζιστικό σκυλολόι της πλ.Αριστοτελους με τις διαμαρτυρίες για την αφίσα : ίδιο πράγμα ο κανιβαλικός σεξισμός και η δημοκρατική καταγγελία μιας Προσβολής Πίστης!...ε ρε Ιράν που θέλουν κάτι "open mind" της ασφαλούς τζαμπαμαγκιάς στην "αγιατολλάχικη Ελλάδα"!!
................λες και ο Μητροπολίτης και κάθε σοβαρός άνθρωπος έθεσαν ζήτημα απαγόρευσης...άλλο "διατάσσω" κα.Ζαλαντό και άλλο "μην προβαίνετε σε ακρότητες που ερεθίζουν"!...το να συμβαίνει το δεύτερο και να "χτυπιέσαι" ότι απειλείσαι από το ανύπαρκτο πρώτο, ε είναι σαν το "σαμποτάζ της ζάχαρης" στον Έβρο...
.................αυτό θα ευχόταν η κα Ζαλαντό, όμως, ώστε να "εμπραγματωθεί" και να "δικαιωθεί" η τρομοκρατία της "κουλτούρας της θυματοποιησης", ώστε να "εκπληρωθούν" τα "ρηθέντα υπό των (αμερικανών ακαδημαικών) προφητών"!....
....................αν έθεσαν ζήτημα φανατικοί(που και ο ιεράρχης τούς στιγματίζει), πρόβλημα τους .....
................το "πρόβλημα" βρίσκεται στο ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟ ΜΕΣΟ (μια αφίσα), όπου(δλδ σε ένα πεδίο τεχνητών εντυπωσιασμών του "κράχτη" για το Θέαμα) μια θεμελιώδης ιερή παράσταση της Ορθοδοξίας πλαστογραφείται κ "αναδομείται" με όρους όχι απλά εμπορικούς αλλά ιδεολογικούς εις βάθος(γυναίκα Εσταυρωμένη)....
...................με κωμική υφολογική επιτήδευση (εν μέρει χυδαία τρολιά για το κλασικό εκκλησιαστικό ύφος του Μητροπολίτη) η κα.Ζαλαντό ωρύεται περί "Δημοκρατίας κ ελευθερίας κ σεβασμού του άλλου", κάνοντας πως δεν ξέρει ότι θεμέλιο της δημοκρατικής συμβίωσης των αντιθέτων είναι να σέβεσαι τις ταυτοτικές παραδοχές του άλλου και δεν είναι το "δικαίωμα" το δικό σου να μεταχειρίζεσαι όπως γουστάρεις τα "ξένα κόλλυβα".......
....................εδώ βρίσκεται η ουσία του woke φασισμού: προωθεί επιθετικά την ακυρωτική αποδόμηση διαφορετικών "κοσμοθεωριών",μέσω απαξίωσης, δυσφήμισης, στιγματισμού, διακωμώδησης, παραχάραξης, και όχι την κακοποιημένη ισοτιμία των μειονοτήτων.........
...................η κα.Ζαλαντο δηλώνει ρητά ότι συμφωνεί πως "πολλά έργα τέχνης υπερβαίνουν τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης", δλδ δέχεται ότι αυτό μπορεί να συμβεί, δεν είναι αποκύημα της "νοσηρής φαντασίας" κάποιων "σκοταδιστών ρασοφόρων"!...το δέχεται και το καταδικάζει, άρα δεν είμαστε "τρελοί μισαλλόδοξοι" που "μισούμε", είναι κάτι πιθανό, υπαρκτό, αντικειμενικό!...
.................απλά, λέει ότι εν προκειμένω δεν ισχύει!..αλλα δε μας εξηγεί το γιατί, δεν κάνει μια εκτενή έκθεση επιχειρημάτων ίσης έκτασης με τις μελό "λογοτεχνίες" της εισαγωγής για να συγκινήσει ...στα Δωδεκάνησα υπήρχε το θυμόσοφο ρητό "μένα με λένε Παπαρίζο κι όπου θέλω το γυρίζω"!.........
..................ο Σταυρός, ναι, κα.Ζαλαντό, είναι "συμπεριληπτικός τόπος" για κάθε πάσχοντα επί γης, μα φέρει όλο το σημασιακό κ συμβολικό φορτίο μιας Πίστης, άρα έχει μια "καταστατική δραματικότητα" οντολογικού κ υπερβατικού χαρακτήρα, και όχι ένα τρεπτό καλλιτεχνικό προφίλ....ο Σταυρός δεν είναι Τέχνη, η Αντιγόνη του Σοφοκλή ας πούμε, για να κάνεις "καλλιτεχνικές επεμβάσεις κ μετασκευές"...
...................ο Εσταυρωμένος σαν αυτό που είναι μέσα στην εικόνα, το λόγο και, πρωτίστως, το βίωμα της εκκλησιαστικής υπερσχέσης των Ορθοδόξων, είναι Ο Εσταυρωμένος, και όχι Η ούτε ΤΟ........
...................δικαίωμα της Τέχνης να παράγει και παράδοξο, και αίρεση, και αμφισβήτηση, δικαίωμα κ υποχρέωση :
ο άθεος Βάρναλης έγραψε "Το φως που καίει" αντιπαραβάλοντας Χριστό και Προμηθέα, ερμηνεύοντας τη "χριστιανική δουλική παθητικότητα"...μνημειώδες αριστούργημα της υλιστικής λογοτεχνίας...καμία σχέση με τα ευκολάκια της αγοραίας διαφημιστικής πρόκλησης(και μη μου πείτε ότι "μα διώχθηκε" και τέτοια, γιατί θυμηθείτε την κατάσταση της τέχνης στην κομμουνιστική Ρωσία η τις εκκλησίες χαλάσματα η στάβλους ..)...
............η κα.Ζαλαντό, πλαισιωμένη προφανέστατα από ένα αριστούχο woke επιτελείο, έσπευσε(διότι ο "παπάς" τους "άδειασε" εντελώς...) να "απαντήσει" στο εμπνευσμένο κείμενο ενός "ρασοφόρου" που της έκανε μάθημα πνευματικής, καλλιτεχνικής κ θρησκευτικής ελευθερίας με όρους συνύπαρξης και όχι ΜΙΣΑΛΛΟΔΟΞΊΑΣ όπως προωθεί η αφίσσα και συμμερίζεται η κα.Διευθυντρια...
---------------------------
Γιατί κάποια θεώρηση για τα πράγματα,που υποτίθεται ότι νοιώθει μια αυτοπεποίθηση, όπως η ανερχόμενη woke κουλτούρα, προσπαθεί στην τέχνη και αλλού να προσβάλει εμφανώς τα σύμβολα άλλων παραδόσεων και κοινοτήτων ( καψίματα Κορανίου στη Δύση, σκίτσα του Προφήτη, εδώ επιθέσεις συμβολικές στην χριστιανική θρησκεία,τις μορφές και τα σύμβολα της κλπ); η στην εθνική ταυτότητα. Βανδαλισμοι τόπων λατρείας κλπ Έχει αρχίσει να γίνεται σπορ. Είναι σαφές ότι ιδίως στην τέχνη καθε καλλιτέχνης δεν έχει και δεν πρέπει να έχει νομικό η κρατικό περιορισμό. Αρκει βέβαια να ισχύει και για τα τεχνήματα που δεν μας αρέσει η ιδέα πίσω από αυτά, που δεν είμαι σίγουρος αν ισχύει. Πχ αν κάποιος καλλιτέχνης ειρωνευόταν το ουράνιο τόξο ,θα γινόταν το έργο του σεβαστό;
Ούτε βέβαια είναι αποδεκτή η βία κατά κάποιου καλλιτεχνικού έργου η καλλιτεχνη, οι δολοφονίες σκιτσογραφων κλπ .Αρκει βέβαια να καταδικάζουμε και τους τύπους που ρίχνουν ντομάτες στα έργα του Βαν Γκονγκ και άλλων. Η αυτούς που λένε ότι όλη η δυτική τέχνη είναι ένα αποικιακό πατσαβούρι.
Η ερώτηση,όμως, είναι το γιατί η woke κουλτούρα και γενικά η δυτική μεταμοντέρνα κουλτούρα γίνεται τόσο επιθετική και προκλητική έναντι άλλων παραδόσεων. Μήπως δεν έχει πίσω της απολύτως καμία αληθινή αυτοπεποίθηση; και δεν κατανοούν αυτοί οι άνθρωποι ότι υποκινούν κύματα οργής και ότι οι μικροί εμφύλιοι μπορεί να γίνουν και βίαιοι; Υπάρχει μια τάση για πρόκληση βίας σε όλα αυτά και δεν μου φαίνεται κάτι το τελείως αθώο. Είναι αυτοαναπαραγομενη κατάσταση .Η λύση δεν είναι η καταστολή αλλά κάποιος αυτοπεριορισμός. Αλλοιως, θα έχουμε μεγάλα προβλήματα.
3.
Μία ακόμα αντιπαράθεση στα όρια της σκανδαλομαχίας. Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος αντέδρασε για την αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, αποστέλλοντας επιστολή στην Ελίζ Ζαλαντό, Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, η οποία βέβαια δεν έχασε την ευκαιρία να απαντήσει με το κλασικό μοτίβο ότι η Τέχνη δεν δέχεται λογοκρισία. Μάλιστα, θα σχολιάσει πως «..ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μόνον ένα σύμβολο πίστης, μια απλή εικόνα που αναπαράγεται στατικά ανά τους αιώνες, αλλά και ένας συμπεριληπτικός τόπος και ένας εν κινήσει τρόπος που αγκαλιάζει τον πεπτοκώτα άνθρωπο, τον πάσχοντα άνθρωπο, τον εσαεί ξένο, τον οποίο οφείλουμε να υποδεχόμαστε με ταπεινότητα, κατανόηση και αγάπη»[1]. Η βία κατά των γυναικών και των διεμφυλικών ατόμων, ο πόνος τους ανεβαίνει στον Σταυρό, προφανώς για να δικαιωθεί. Είμαστε ενώπιον ενός επαναλαμβανόμενου σκηνικού όπου με το «πρόσχημα» της συναισθηματικής υπεραντίδρασης στον πόνο και την αδικία, οι καταγγέλλοντες υιοθετούν χριστιανικά οικεία μοτίβα για να εκφραστούν.
Θα άξιζε κανείς να δει την συγκεκριμένη αφίσα, για να μπορεί να σχηματίσει μία πρώτη εντύπωση αισθητικής τάξης. Άλλωστε, η αναπαριστώμενη μορφή σχετίζεται με αυτό που ο Baudrillard συνοψίζει πολύ καλά ως έμβλημα της εποχής μας: «απέχθεια για την απουσία απέχθειας». Η επιχειρηματολογία του Μητροπολίτη κινήθηκε ακριβώς στον άξονα της προσβολής των θείων προσώπων.
Δεν θα ήθελα να ασχοληθώ με τα επιχειρήματα ένθεν κακείθεν, γιατί πιστεύω ότι δεν αντιπροσωπεύουν την συζήτηση για την «βεβήλωση» ή την «βλασφημία» (profanation) στην εποχή μας. Τι πραγματικά συνιστά βλασφημία ή βεβήλωση στην εποχή μας; Ας θυμηθούμε ότι για τον Bataille το Ιερό (Sacer) είναι αυτό που «στο βάθος» των πραγμάτων ενώνει τα μέλη μίας κοινωνίας, κατά τη διαδικασία μεταβολής του τρόμου και του αποκρουστικού σε χαρά, δύναμη και γοητεία. Είναι το βαθύ απρόσιτο μυστικό που κοινωνεί με τους πιστούς, όταν αυτοί συνειδητοποιούν ακριβώς ότι και την δική τους «ασημαντότητα» (κοσμικότητα) αναμένει η καταστροφή. Ο διχασμός «Ιερού- Βέβηλου» ήταν πάντοτε μία βασική διάκριση της ανθρώπινης κοινωνίας, η οποία με τον Χριστιανισμό επαναδιατυπώθηκε. Πλέον όλος ο κόσμος είναι (ή μπορεί να είναι) Ιερός (άρα, και το γυναικείο σώμα) και όλος ο κόσμος είναι (ή μπορεί να είναι) βέβηλος (όπως στην περίπτωση της κυριαρχίας του καπιταλιστικού καταναλωτικού τρόπου αντίληψης των πραγμάτων, βλέπε την διαφημιστική καμπάνια του ντοκιμαντέρ, για παράδειγμα). Ο Σταυρός δεν είναι, πράγματι, ένα στατικό σύμβολο- καλά το λέει η Ελίζ Ζαλαντό, συγκινώντας τους «ελευθεριακούς» θεολόγους μας. Μόνο που σε μία κοινωνία του εικονικού και της απόλυτης «διαφάνειας» (μία άλλη εκδοχή της Τέχνης που δεν δέχεται αξιωματικά έλεγχο λογοκρισίας), όπου ο κάθε καλλιτέχνης έχει πλήρες δικαίωμα στην έκφραση του, τα πάντα «ουδετεροποιούνται», χάνουν τα όρια και το όποιο μεταφυσικό ή υπαρξιακό τους νόημα. Χάνοντας την δραματική ή συμβολική έννοια του Άλλου, που μετατρέπεται σε «διαφορετικότητα» (το κακό ή ο διάβολος είναι μία απλή διαφορετικότητα), επιστρέφουμε στους εαυτούς μας στην ατελείωτη επεξεργασία της αυτό-έκφρασης, η οποία πηγάζει από την απέχθεια για τον ίδιο τον εαυτό μας. Από τα Τυπικά που συνέχουν το κοινωνικό σύνολο, μεταβαίνουμε στο παιχνίδι με την ατομικότητα και την έκφρασή της. Το ιερό καλό μεταβάλλεται σε «ευτυχία» και το ιερό κακό σε «ατυχία, κακοπάθεια». Κατά συνέπεια, δημιουργούνται νέοι περιορισμοί και όρια. Η καπιταλιστική πραγματικότητα- η βία κατά των γυναικών και των μειονοτήτων- γίνεται η «μόνη πραγματικότητα», που δεν θέλει να στεγάζει πλέον τη διάκριση «ιερού-βέβηλου». Η κατανάλωση των εικόνων και των συμβόλων δεν το επιτρέπει. Υπέρτατος σκοπός είναι η ελαχιστοποίηση του Κακού, η απονεύρωση του Κακού (έμφυλη βία, αποκλεισμοί, κ.λπ.), οπότε η καταγγελία και η προφύλαξη, η πολιτική ορθότητα. Σε μία «αποστειρωμένη» κοινωνία, το (όποιο) Κακό πρέπει να εξοριστεί. Αυτή είναι και η μεταφυσική βάση του δικαιωματισμού. Βέβαια, η πανούργα ιστορία μας στήνει την παγίδα η απελευθέρωση του δικαιώματος και της απόλαυσης να συνεπιφέρει αναπόφευκτα την απελευθέρωση του εγκλήματος, όπως είχε πολύ εύστοχα και πρώιμα καταλάβει και ο Μαρκήσιος Ντε Σαντ.
Ο Χριστιανισμός με τα μυστήρια του υπερβαίνει την οριακά «μαγική» διάκριση «Ιερού-Βέβηλου» για να μας ανάγει στην εν Θεώ συμπεριληπτικότητα. Ο σύγχρονος δικαιωματισμός υπερβαίνει την ίδια διάκριση, στο «όλα επιτρέπονται», για να μας κατεβάσει στην απλούστευση του δικαιώματος, εισάγοντας το ευφυές Κακό από την πίσω πόρτα. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η βαθιά προτεσταντική του ρίζα καταγωγής. Είναι πολύ πιο σοβαρό από το να φτύνεις τον Σταυρό ή το Ευαγγέλιο, να θεωρείται απόλυτη αμαρτία να φτύνεις στον δρόμο. Η εσωτερική λογική του προτεσταντισμού «αδειάζει» την κάθε διάκριση (ακολουθώντας τον Χριστιανισμό), μόνο που το «άδειασμα» αυτό γίνεται παραμορφωτικό. Το Κακό δεν αντιμετωπίζεται και χάνεται και το Καλό. Καμία εντύπωση που οι σύγχρονες πράξεις βεβήλωσης συμβαίνουν κυρίως με τα χριστιανικά σύμβολα.
Πηγές
[1] «Αδέσποτα κορμιά» / Η καθηλωτική απάντηση της Ελίζ Ζαλαντό στον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης. Η Αυγή. 16.3.2024.
W. Pawlett. The Sacred, Heterology and Transparency: Between Bataille and Baudrillard. Theory, Culture & Society, 2018/ 35 (4-5), 175-191. https://doi.org/10.1177/0263276418769729
H. Baudrillard, Η διαφάνεια του Κακού. Δοκίμιο για τα ακραία φαινόμενα. Εκδόσεις Πλέθρον. 2019.
Το ζωγραφικό έργο που πλαισιώνει τη σελίδα (ο τίτλος του οποίου διατυπώνεται ως: "Μιχαήλ Αγγελος") κατασκευάστηκε το 1967 από τον, αυστριακό, Arnulf Rainer.