πρός τό δεῖν οὕτω



  • εὕσημον λόγον δῶτε

     Νικαίας εγκώμιον*του ΚΩΣΤΑ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥΤη χρονιά αυτή συμπληρώνονται 1700 χρόνια από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο η οποία συνήλθε στη Νίκαια της Βιθυνίας. Οι θεολογικές εκδηλώσεις, προφανώς, θα είναι αρκετές. Στο σημείωμα αυτό ας θυμηθούμε την κάποτε λαμπρή ελληνική πόλη της Βιθυνίας, που γνώρισε κι αυτή τις συνέπειες της κατάκτησης και του εξανδραποδισμού, μέσα από το εγκώμιο που έγραψε ο αυτοκράτορας Θεόδωρος Β΄ Λάσκαρις, τον καιρό που η πόλη ήταν έδρα του εξόριστου βυζαντινού κράτους (μετά την πρώτη άλωση της Κωνσταντινούπολης, την 13η Απριλίου 1204) και το οποίο σε ελεύθερη νεοελληνική απόδοση παραθέσαμε στο βιβλίο Το στέμμα των αυγών (Καστανιώτης, 2020). Το 1331, μετά από τριετή πολιορκία, η Νίκαια έπεσε οριστικά στα χέρια των Οθωμανών. Έκτοτε παρήκμασε και το 1920, πριν εισέλθει σε αυτήν ο ελληνικός στρατός, για μια τελευταία ελπίδα ελευθερίας, γνώρισε τη δήωση από τους τσέτες του Κεμάλ, τη σφαγή των κατοίκων της και την καταστροφή του ιστορικού ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (φωτογραφία). Ο άλλος ιστορικός της ναός, η Αγία Σοφία, που μετατράπηκε σε μουσείο

    Προηγούμενα εὕσημον λόγον δῶτε

    Ολα τα εὕσημον λόγον δῶτε








    “[Όταν αναφερόμαστε στην «παιδεία» εννοούμε] τη μόρφωση που από την παιδική ηλικία οδηγεί τον άνθρωπο στην αρετή... ένας χρηστός πολίτης που ξέρει να άρχει ή να άρχεται σύμφωνα με το δίκαιο. Θα ήθελα να ξεχωρίσουμε αυτό το είδος εκπαίδευσης από τις υπόλοιπες και να θεωρήσουμε αυτή τη μόνη αληθινή παιδεία.

    αναρτήθηκε από : tinakanoumegk on : Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024 0 comments


     

    “[Όταν αναφερόμαστε στην «παιδεία» εννοούμε] τη μόρφωση που από την παιδική ηλικία οδηγεί τον άνθρωπο στην αρετή και του προκαλεί ισχυρή επιθυμία να γίνει ένας χρηστός πολίτης που ξέρει να άρχει ή να άρχεται σύμφωνα με το δίκαιο. Θα ήθελα να ξεχωρίσουμε αυτό το είδος εκπαίδευσης από τις υπόλοιπες και να θεωρήσουμε αυτή τη μόνη αληθινή παιδεία. Αντίθετα, την εκπαίδευση που αποβλέπει στην απόκτηση χρημάτων ή εξουσίας ή γνώσης που δεν συνοδεύεται από λογική και δικαιοσύνη, θα πρέπει να τη θεωρούμε ανελεύθερη και βάναυση — κάτι δηλαδή που δεν αξίζει να ονομάζουμε παιδεία.”
    /
    Πλάτων, Νόμοι, Βιβλίο Α’, 643e–644a
    Ετικέτες: