ενδείξεις - αντενδείξεις





πρός τό δεῖν οὕτω



Προηγούμενα εὕσημον λόγον δῶτε








by : tinakanoumegk


Φαινομενικά παράδοξο. Όσο γερνάει και καταπέφτει η Δύση, τόσο περισσότερο θρασομανούν στο εσωτερικό της ο φανατισμός και οι πούρες ιδεολογίες. Πώς να εξηγηθεί αυτός ο αγέραστος ιεραποστολισμός λ.χ., που ως άλλοι Σταυροφόροι οπτασιάζεται ότι τα οχτώ δέκατα της ανθρωπότητας δεν μπορεί, αργά ή γρήγορα θα πέσουν να τον προσκυνήσουν; Που σε όλα τα ζητήματα, από το σεξ ώς την οικονομία, κουνάει διαρκώς το δάχτυλό του στον πλανήτη, ωσάν να είχε βρει τη μία και μοναδική από αιώνων αλήθεια και τώρα την πρακτορεύει κατ’ αποκλειστικότητα;

Το παράδοξο παύει όμως να είναι τέτοιο, όταν αναλογιστεί κανείς τι είναι η Δύση, τι ήταν εξ υπαρχής: ανηλεής, δογματικός μεσσιανισμός. Η ιδέα της Προόδου δεν είναι λιγότερο ολοκληρωτική από την ιδέα της Σωτηρίας, την οποία διαδέχτηκε.

Για τον συνειδητό αρνητή της δεύτερης έχασκε αναπόφευκτη πάντα η Κόλαση. Μέση λύση δεν υπήρχε. Για τον αρνητή της πρώτης, για όποιον τολμάει καν να αναρωτηθεί δημοσίως γι’ αυτή την αυθαίρετη, όλως διόλου παλαβή εξίσωση ότι τεχνολογία + δικαιώματα = ευδαιμονία, καραδοκεί η κατακεραυνωτική μομφή ότι είναι οπαδός της βαρβαρότητας… Λες και υπήρξαν ποτέ καιροί βαρβαρότεροι, αιματηρότεροι, βαναυσότεροι από αυτούς που διαδέχθηκαν τον οδοντοφόρο, κορυθαίολο Διαφωτισμό…

Όπως στους κακογερασμένους ο φυσικός μαρασμός του σώματος φέρνει πολλές φορές στην επιφάνεια γυμνές και αμετρίαστες πλέον τις βαθύτερες έξεις του χαρακτήρα, έτσι κι εδώ η πολιτική και κοινωνική παρακμή της Δύσης πάει χέρι χέρι με την έκρηξη του μεσσιανικού φανατισμού, με το ξεγύμνωμα του αρχικού ψυχικού πυρήνα της. Ο κλασσικός ουμανισμός, η σωκρατική αμφιβολία και η στωική εποχή, η χριστιανική καρτερία, η κληρονομημένη σοφία των τοπικών παραδόσεων, η γαλήνη του στοχασμού και η ομορφιά των τεχνών, όλα όσα κρατούσαν το χαλινάρι στο ατίθασο άλογο, όλα πια τώρα έχουν ξοδευτεί. Κι έχει απομείνει ο έσω δαίμων, το ανεκρίζωτο χούι να οδηγεί το άρμα κατά κρημνών.

~.~

«Αν είχα να παραβάλω την κατάστασή μου, θα ήταν περισσότερο με την κατάσταση ενός ανθρώπου που ανήκει σ’ έναν μικρό τόπο όπως η Ιρλανδία του Γέητς, παρά μ’ έναν κοσμοπολίτη. Ήδη η σημερινή Αθήνα είναι πολύ μεγάλη για μένα – και ο τουρισμός αυτή η νέα σαρανταποδαρούσα – είναι πολύ μεγάλη για μένα – ξέρω ότι δεν συμπίπτω ολωσδιόλου με τις σύγχρονές μου καταστάσεις – αλλά είναι πολύ αργά για ν’ αλλάξω.»

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ

~.~

Ο Γκέρχαρντ Σραίντερ τις προάλλες στην Berliner Zeitung για τη χαμένη ευκαιρία της διπλωματικής λύσης στο ουκρανικό τον Μάρτη του 2022. Η Ουκρανία είχε την ευκαιρία να γίνει μέλος της ΕΕ, να κρατήσει το Ντονμπάς, και να έχει καθεστώς ουδετερότητας παρὀμοιο με εκείνο της Αυστρίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι Αμερικανοί όμως δεν ήθελαν ειρήνη, και το Κίεβο υπάκουσε στις εντολές τους ,παρότι είχε ήδη κάνει δεκτό το σχέδιο Σραίντερ! 350.000 νεκροί επειδή οι ΗΠΑ έτσι το αποφάσισαν…

«Οι μόνοι που θα μπορούσαν να διευθετήσουν τον πόλεμο με την Ουκρανία είναι οι Αμερικανοί. Στις ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις στην Κωνσταντινούπολη τον Μάρτιο του 2022 με τον εκπρόσωπο του Ρουστέμ Ουμγιέρωφ, οι Ουκρανοί δεν συμφώνησαν στην ειρήνη γιατί δεν τους επιτρεπόταν. Έπρεπε να πάρουν την άδεια πρώτα από τους Αμερικανούς για όλα όσα συζητούσαν. Είχα δύο συνομιλίες με τον Ουμτγιέρωφ, στη συνέχεια ένα τετ-α-τετ με τον Πούτιν και στη συνέχεια με τον απεσταλμένο του Πούτιν. Ο Ουμγιέρωφ άνοιξε τη συζήτηση με χαιρετισμούς από τον Ζελένσκυ. Το αυστριακό μοντέλο ή το μοντέλο 5+1 προτάθηκε ως συμβιβασμός για τις εγγυήσεις ασφαλείας προς την Ουκρανία. Ο Ουμγιέρωφ το βρήκε αυτό καλό.

Έδειξε επίσης προθυμία για τα άλλα σημεία. Είπε επίσης ότι η Ουκρανία δεν επιθυμεί την ένταξη στο ΝΑΤΟ. Είπε επίσης ότι η Ουκρανία θέλει να επαναφέρει τη ρωσσική γλώσσα στο Ντονμπάς. Αλλά τελικά δεν έγινε τίποτα. Η εντύπωσή μου: Τίποτα δεν μπορούσε να συμβεί, επειδή όλα τα άλλα αποφασίστηκαν στην Ουάσιγκτον. Αυτό ήταν μοιραίο. Διότι το αποτέλεσμα είναι τώρα ότι η Ρωσσία θα συνδεθεί στενότερα με την Κίνα, κάτι που η Δύση δεν πρέπει να θέλει.»

~.~

ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΕΙΔΗΜΟΝΩΝ

«Τα περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά είναι γέννημα κοινού εγωισμού, και έχουν απέναντί τους τις αντίθετες προκαταλήψεις.

1. Ρέπουν προς την ιδιοτροπία. (Καινομανία). Εξού και ερίζουν για το ποιος ανακάλυψε πρώτος τι.
2. Κομπάζουν ότι είναι συνεπείς και αλάθητοι.
3. Μισούν την αυθεντία.
4. Περιφρονούν όσους δεν είναι ειδήμονες.
5. Φθονούν και υποτιμούν τους συναδέλφους τους.
6. Περιφρονούν τις άλλες επιστήμες.
7. Θαυμάζουν άμετρα τον μόχθο.
8. Βρίσκουν τα πάντα πεπαλαιωμένα και κοινότοπα – και ως εκ τούτου αξιοκαταφρόνητα.
9. Περιφρονούν ό,τι δεν γίνεται να διδαχθεί ή να μελετηθεί. (Εξού και το μίσος τους για τη θρησκεία και τα θαύματα, το μίσος τους για την ποίηση, κ.λπ.)»

ΝΟΒΑΛΙΣ

~.~

Περιττή θεωρούν μια διεθνή ανεξάρτητη έρευνα για τον βομβαρδισμό του νοσοκομείου στη Γάζα, δηλώνουν οι Αμερικανοί. Το ίδιο δήλωναν και για την ανατίναξη του ρωσσικού αγωγού φυσικού αερίου στη Βαλτική πέρσι. Συμπτώσεις.

~.~

Στα Ανοιχτά χαρτιά ο Ελύτης μού φαίνεται ότι αντικρούει ευθέως τον Καβάφη και εκείνο το ποίημά του για την «Τράπεζα του μέλλοντος» που ήταν διάσημο κάποτε, σήμερα δεν ξέρω, γιατί το μνημόνευε ως ποίημα ποιητικής ο Γ.Π. Σαββίδης στην πρώτη «λαϊκή» έκδοση των Ποιημάτων το 1963:

Την δύσκολη ζωή μου ασφαλή να κάνω
εγώ στην Τράπεζα του Μέλλοντος επάνω
πολύ ολίγα συναλλάγματα θα βγάλω…

Γράφει ο Ελύτης:

Ο ποιητής πρέπει να ‘ναι γενναιόδωρος. Το να μη θέλεις να χάσεις ούτε στιγμή από το υποτιθέμενο ταλέντο σου, είναι σα να μη θέλεις να χάσεις ούτε δραχμή από τους τόκους του μικρού κεφαλαίου που σου δόθηκε. Αλλά η ποίηση δεν είναι Τράπεζα. Είναι η αντίληψη που ίσα-ίσα αντιτίθεται στην Τράπεζα. Εάν γίνεται γραπτό κείμενο, μεταδοτό στους άλλους, τόσο το καλύτερο. Εάν όχι, δεν πειράζει. Εκείνο που πρέπει να γίνεται και να γίνεται αδιάκοπα, ατέρμονα, χωρίς την παραμικρή διάλειψη, είναι η αντιδουλικότητα, η αδιαλλαξία, η ανεξαρτησία. Η Ποίηση είναι το άλλο πρόσωπο της Υπερηφάνειας.

Έχουμε δύο διαχρονικές στάσεις απέναντι στα πράγματα, και την τέχνη και την υποτιθέμενη αντοχή της, νομίζω. Η επιλογή ανάμεσά τους είναι εντέλει υπόθεση του θυμικού, υπόθεση χαρακτήρα. Παιδί θυμάμαι θαύμαζα απέραντα τον Μπιορν Μποργκ στο τέννις. Αυτοσυγκρατημένος, αυστηρός, πάντοτε αμυντικός, σάρωνε τα έπαθλα στο Ουίμπλετον και το Ρολάν Γκαρός. Απέναντί του, ο Τζων ΜακΈνρο ήταν ορμητικός, εριστικός, εκρηκτικός, και συνήθως έχανε. Όμως εκείνος ήταν που νίκησε τελικά τον Μπόργκ και τον ανάγκασε να εγκαταλείψει τα τερραίν.

Κι εγώ θαύμαζα τον Μποργκ αλλά συγχρόνως ήξερα. Αν ήμουν τεννίστας θα ήθελα να ‘μουν μόνο ο ΜακΈνρο.

~.~

Είναι σοκαριστική η ταχύτητα με την οποία η Ουκρανία και ο πόλεμος στον Δνείπερο βουλιάζει μέσα στην λήθη και την αδιαφορία των ευρωαμερικάνικων ΜΜΕ. Όπως περίπου έγινε και με τον κορωνοϊό που εξαφανίστηκε από τα πρωτοσέλιδα απ’ τη μια στιγμή στην άλλη και η πανδημία κηρύχτηκε λήξασα, έτσι τώρα και με τον Ζελένσκι και τους συν αυτώ.

Φυσικά, οι υποστηρικτές του δεν έμειναν άεργοι. Τώρα κάνουν λεζάντα στον Νετανιάχου. Με το ίδιο ρητορικό πάθος οι ίδιοι ακριβώς άνθρωποι του ορκίζονται αιώνια πίστη. Όταν κι αυτός περιπέσει στ’ αζήτητα, συμπαρασύροντας ίσως και τον μύθο του αήττητου Ισραήλ μαζί του, το μπουλούκι τους τάχα σε ποιον θα στραφεί;

Έτσι είναι όμως με τη μνήμη στη Δύση. Έχει την ημερομηνία λήξεως του γάλακτος. Πίσω της μένει μόνο ξινίλα.

~.~

Στο κεφαλόσκαλο της ζοφερής κλίμακας του φανατικού μίσους στέκει πάντα η απανθρώπιση του εχθρού: η αναγόρευσή του σε «άγριο» ή σε «κτήνος» ή σε «δαίμονα», η καταγελοιογράφησή του σε ον αξιοπεριφρόνητο ή και ευθέως εξοντωτέο, η ωμή προγραφή του στο όνομα της υψηλόπνοης «ηθικής» ή του «καλού» της ανθρωπότητας.

Όπλο εδώ είναι ο ζηλωτικός μεσσιανισμός: όταν μια παράταξη θεωρεί ότι κατέχει πλήρη και αποκλειστική την Αλήθεια, την Οδό προς την Πρόοδο ή την έξοδο από την Ιστορία, λογικό είναι να πιστεύει ότι όποιος της αντιτίθεται είναι όχι απλώς αντίπαλος, αλλά εχθρός του Ανθρώπου αυτοπροσώπως, όργανο του Εξαποδώ ή της Εσχάτης Θηριωδίας.

Από τη σφαγή του Χρυσού Μόσχου κρατάει αυτό το συναξάρι του αίματος, απ’ όταν οι ζηλωτές του ενός και ζηλότυπου μωσαϊκού Θεού έσφαξαν τους ειδωλολάτρες ομοεθνείς τους στην έρημο. Και το συνέχισαν, όλο και πιο βίαια, οι Χριστιανοί ορθόδοξοι και αιρετικοί αλληλοσφαζόμενοι από την όψιμη Αρχαιότητα έως την Μεταρρύθμιση, αργότερα οι Σταυροφόροι κατά του Ισλάμ και οι τζιχαντιστές αυτού του τελευταίου κατά των αλλόπιστων ή και μεταξύ τους.

Οι κονκισταδόρες του Κορτές που εξολόθρευσαν τους Αμερινδούς, οι Ινστρούκτορες της Γαλλικής ή της Ρωσσικής Επανάστασης που αναγόρευσαν τον Τρόμο σε όπλο ηθικό της Ιστορίας, οι εθνικοσοσιαλιστές που στο όνομα της Αρείας Φυλής κατακρεούργησαν εβραίους, Σλάβους, τσιγγάνους, ανάπηρους και ομοφυλόφιλους, οι κάθε λογής στρατογραφειοκράτορες, αστοί ή κομμουνιστές, πατριδολάτρεις ή διεθνιστές, που πέρασαν από το μαχαίρι τους λαούς τους, οι αποικιοκράτες πιονιέροι καπιταλιστές που εξόντωσαν εκατομμύρια ανθρώπους και πολιτισμούς ολόκληρους εν ονόματι της Προόδου, όλοι αυτοί είναι παιδιά πνευματικά, απευθείας ή έμμεσοι διάδοχοι των πρώτων ζηλωτιστών του μονοθεϊσμού.

Κι εκείνοι στη Μία, Αγία και Ομοούσια Αλήθεια πιστεύουν, στον Ένα Θεό που για να έρθει εν τοις Ουρανοίς χρειάζεται πρώτα να σπαράξει τον Διάβολο.

Κάποια στιγμή, η διαδρομή των αιρέσεων του μεταδιαφωτισμού (Διαφωτισμός, η τέταρτη αβρααμική θρησκεία!) πρέπει να αποσπαστεί επιτέλους από τα εγχειρίδια της πολιτικής ιστορίας και να βρει την θέση της στις δέλτους της Ιστορίας των θρησκευτικών μεσσιανικών ιδεών. Όλοι εκείνοι που σήμερα προγράφουν σε κάθε ευκαιρία (ώς τώρα ρητορικά, αλλά για πόσο ακόμη…) τους «deplorables» και τους «ψεκασμένους», τους «ανεμβολίαστους» και τους «πουτινιστές», τους καταχθόνιους Παλαιστίνιους και τους μουλάδες του Ιράν, όλοι εκείνοι που χθες μόλις δαιμονοποιούσαν τον Σαντάμ ή τον Μιλόσεβιτς ή τον Κάστρο ή τον Τσάβες, οι σαλαφιστές που αποκεφαλίζουν Δυτικούς τουρίστες και χριστιανούς ιερείς, οι «απελευθερωτές» του Ισλαμικού Κράτους ή της Μπόκο Χαράμ, οι εκατέρωθεν φονείς παιδιών και βρεφών, οι ισοπεδωτές σχολείων και νοσοκομείων και συνοικιών, όλοι αυτοί, ό,τι κι αν ισχυρίζονται, δεν κάνουν πολιτική.

Πολιτική είναι πάντα η τέχνη του εφικτού. Εκείνοι όμως ζητούν το ανέφικτο: να πατάξουν τον Διάβολο. Η πολιτική, το ήξεραν οι Αρχαίοι, είναι ο καρπός του τραγικού: τίποτε δεν διαρκεί, καμία λύση δεν είναι μόνιμη. Εκείνοι όμως ζητούν τον Μεσσία, την «οριστική λύση», την άπαξ και διαπαντός Σωτηρία. Η πολιτική είναι λείανση, καιροσκοπία, συμβιβασμός με τον αντίπαλο, μεσιτεία. Εκείνοι όμως ζητούν να στείλουν τους εχθρούς τους μια και καλή στο Πυρ το Εξώτερον, στην ίδια την Κόλαση. Και κάθε φορά, την φέρνουν ένα βήμα κοντύτερα – σε όλους μας.

~.~

«Αλλά έρχεται πάντα η τρομερή στιγμή, εκεί στο δρόμο, μέσα στη μαύρη νύχτα, που μια φωνή αντηχεί και σε χτυπάει σαν κεραυνός και σου αποκαλύπτει ή σου υπενθυμίζει ότι η θέληση δεν αρκεί, ότι το ταλέντο δεν αρκεί, ότι η φιλοδοξία δεν αρκεί, ότι το να έχεις καλή πένα δεν αρκεί, ότι το να έχεις διαβάσει πολύ δεν αρκεί, ότι το να είσαι διάσημος δεν αρκεί, ότι το να έχεις μεγάλη παιδεία δεν αρκεί, ότι το να είσαι σοφός δεν αρκεί, ότι η στράτευση δεν αρκεί, ότι η υπομονή δεν αρκεί, ότι το να μεθάς με αμιγή ζωή δεν αρκεί, ότι η ευφυΐα δεν αρκεί, ότι το να συγκινείσαι δεν αρκεί, ότι η επικοινωνία δεν αρκεί, ότι ακόμη και να έχεις πράγματα να πεις δεν αρκεί, ούτε και η μανιώδης δουλειά αρκεί… και η φωνή σού λέει ακόμη ότι όλα αυτά μπορούν να είναι, και είναι ασφαλώς συχνά, προϋπόθεση, πλεονέκτημα, διακριτικό γνώρισμα, δύναμη, αλλά η φωνή προσθέτει αμέσως ότι, ουσιαστικά, καμία από αυτές τις ιδιότητες δεν αρκεί όταν μιλάμε για λογοτεχνία, γιατί το γράψιμο απαιτεί πάντα και κάτι άλλο, κάτι άλλο, κάτι άλλο. Έπειτα η φωνή σωπαίνει και σε αφήνει στη μοναξιά, στον δρόμο με τον απόηχο απ’ αυτό το κάτι άλλο, το κάτι άλλο που όλο κυλάει και φεύγει, το κάτι άλλο μπροστά σου, γιατί το γράψιμο απαιτεί πάντα και κάτι άλλο, μέσα σ’ αυτή τη νύχτα τη χωρίς μια βέβαιη χαραυγή».

ΜΟΧΑΜΕΝΤ ΜΠΟΥΓΚΑΡ ΣΑΡ

~.~

2022, Finis Greciae: 140.801 θάνατοι, 76.541 γεννήσεις, -10% στις γεννήσεις μέσα σε μία μόνο χρονιά!

Από το 1970 και εντεύθεν, όταν άρχισε η δημογραφική κατρακύλα, πέρασε μισός αιώνας σχεδόν ανεπαίσθητα. Από εδώ κι εμπρός η πτώση θα είναι ραγδαία, εκθετική και επώδυνη. Όχι μόνο το παραμύθι της «ανάπτυξης», αλλά και οι στοιχειώδεις υπηρεσίες του κράτους (συντάξεις και μισθοί) θα τιναχθούν στον αέρα. Μαζί τους θα καταρρεύσει και ο ιδιωτικός τομέας που βασίζεται κατά κύριο λόγο στην κατανάλωση.

Το ίδιο και τα περί αμύνης και δημόσιας τάξης. Έχει αναλογιστεί κανείς ότι οι πυροσβέστες και οι ειδικές μας δυνάμεις είναι σαραντάρηδες και πενηντάρηδες. Ποιος θα τους αντικαταστήσει; Η χώρα αγοράζει πανάκριβα όπλα, όταν δεν μπορεί να συντηρήσει καν τα παλιά και το στελεχικό δυναμικό του στρατού φυλλοροεί…
Από την άλλη, προς τι ο θόρυβος; Κυβέρνηση, αντιπολίτευση, ψηφοφόροι, κανείς δεν δείχνει ούτε να καταλαβαίνει ούτε να νοιάζεται. Η παρακμή έχει αυτό το χαρακτηριστικό, παραλύει τη βούληση. Ακόμη και όσοι συνειδητοποιούν το πρόβλημα, αισθάνονται ανίκανοι να αντιδράσουν.

~.~

Όπως και στην Ουκρανία το 2022, Αμερικανοί και Ευρωπαίοι, ανακαλύπτουν τώρα μόλις ότι γίνεται πόλεμος στην Παλαιστίνη.

*

*

ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ                       https://neoplanodion.gr/2023/10/30/perastika-kai-paramonima-10-23/?fbclid=IwAR3dBGPaYROmqVxbiEultZOQwjLAwrAsIIGUKnkTAZYNuiJGcNDUOinG8m8

by : tinakanoumegk


Ο θάνατος του Alberto Magnaghi αφήνει ένα τεράστιο κενό, ακόμα κι αν η φωνή του θα συνεχίσει να μας καθοδηγεί στην οικοδόμηση ενός άλλου είδους διαβίωσης, όπως έκανε εδώ και χρόνια μέσα από την έρευνα και τη δέσμευση με την οποία μας έδειξε τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για την ανοικοδόμηση τη σχέση μεταξύ επικράτειας και κοινότητας.
Ήταν αρχιτέκτονας και πολεοδόμος ικανός, μέσα από τις μελέτες και τα έργα του, συνοδευόμενα από όμορφα σχέδια, να προτείνει λύσεις για οικολογικό χωροταξικό σχεδιασμό. Από το νατουραλιστικό πάρκο εξόρυξης του Gavorrano, με την ανάκτηση των παλαιών λατομείων και τη δημιουργία του μουσείου βράχου, στο έργο ανάπλασης του ποταμού Seveso, στο πάρκο του ποταμού Valdarno Empolese, στα πολλά ρυθμιστικά σχέδια, σχέδια τοπίου και παρεμβάσεις αποκατάστασης , υπέδειξε πώς ήταν δυνατή η επέμβαση στο έδαφος με στόχο την προστασία του.
Παράλληλα με τη δραστηριότητά του ως σχεδιαστής, ξεδιπλώθηκε μια μακρά διαδρομή έρευνας που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970 με τη δημοσίευση της Città fabbrica, η οποία προσδιόριζε την έκβαση του φορντιστικού καπιταλισμού στη μεγάλη αστική συγκέντρωση, μέχρι τον ορισμό της νεοφιλελεύθερης μητροπολιτικής επικράτειας. ροές οικονομικές και ολοένα και πιο τεράστιες διαδικασίες αποεδαφικοποίησης της οικονομίας.
Τον θυμόμαστε όταν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήταν ανάμεσα στους πρωταγωνιστές της εποχής του νεοδημοτισμού και της εδαφικής αυτοδιοίκησης. Τότε γεννήθηκε το δίκτυο των νέων δήμων και δοκιμάστηκαν οι πρώτοι συμμετοχικοί προϋπολογισμοί, ενεργοποιήθηκαν χώροι και πρακτικές για τη δημιουργία μοντέλων αυτοδιοίκησης για αυτοβιώσιμη τοπική ανάπτυξη.
«Η πρόκληση του Νέου Δήμου είναι να οικοδομήσει συνειδητή, χωρίς αποκλεισμούς, εξεγερτική δημοκρατική ιθαγένεια, να σχεδιάσει και να χτίσει την ευημερία στην πόλη και στην επικράτεια σύμφωνα με κοινωνικά κοινά μελλοντικά σενάρια. και για να γίνει αυτό ο δήμος ενεργοποιεί θεσμούς νέας τοπικής συμμετοχικής δημοκρατίας, δίνοντας φωνή και χώρο για την επίλυση των συγκρούσεων. όχι μόνο ενάντια στις εξευτελιστικές τοπικές επιπτώσεις των εξωγενών αναπτυξιακών μοντέλων, αλλά για τη δημιουργία ενός νέου κοινωνικού δεσμού, μορφών αυτοδιοίκησης και αυτοπαραγωγής της δικής του επικράτειας σε μακροχρόνιες και βιώσιμες μορφές, υποτάσσοντας την οικονομία και την αγορά στην κοινωνική ευημερία» γράφει στο «Ο χάρτης του νέου δήμου: φορείς και μορφές δημόσιου χώρου». Κάποιες εμπειρίες που γεννήθηκαν εκείνη την περίοδο κατάφεραν να φέρουν σπόρους άμεσης δημοκρατίας στη διακυβέρνηση των τοπικών κοινωνιών.
Στη συνέχεια, τα πιο πρόσφατα χρόνια, με τον ακριβή εντοπισμό της καταστροφής των τοπικών οικοσυστημάτων σε πλανητικό επίπεδο και την κατασκευή μεγαλουπόλεων με περισσότερους από είκοσι εκατομμύρια κατοίκους που γεννήθηκαν ταυτόχρονα με την εγκατάλειψη των αγροτικών περιοχών, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για τη γέννηση του τον οικολογικό εδαφικό χαρακτήρα, με αναγνώριση τοπικών, ιστορικών, ανθρώπινων και οικοσυστημικών αξιών για την επιδίωξη της βιωσιμότητας και την υπέρβαση της αντίθεσης μεταξύ πόλης και υπαίθρου. Ένας νέος τρόπος κατοίκησης του κόσμου, βασισμένος στην περιβαλλοντική φροντίδα και την αναγνώριση της ιστορίας των τόπων. Θεωρίες που αναπτύχθηκαν από τη σχολή πολεοδομικού και εδαφικού σχεδιασμού της Φλωρεντίας, που γεννήθηκε υπό την καθοδήγησή του, τον ιδρυτικό πυρήνα της Società dei Territorialiste e delle Territorialiste ONLUS, στην οποία αφιέρωσε τη δέσμευσή του μέχρι το τέλος.
Είναι ο νέος πολεοδομικός σχεδιασμός που γεννιέται από τις στάχτες της πειθαρχίας που σφαγιάστηκε από συνεννόηση, από μίσθωση γης, με ελάχιστα πρότυπα που αχρηστεύονται μπροστά στην υπερχείλιση μπετόν και ασφάλτου. Τα έγχρωμα σχέδια με τις λειτουργικές ζώνες δίνουν τη θέση τους σε κοινοτικούς χάρτες, οι οποίοι αναφέρουν την πολυπλοκότητα της περιοχής που χτίστηκε από ανθρωπικούς, φυσικούς, ιστορικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς παράγοντες. Μαζί με τους κατοίκους, που είναι οι πιθανοί φορείς της οικολογικής μετατροπής των τρόπων παραγωγής και αναπαραγωγής της ζωής, επανατοποθετούνται οι τοπικές οικονομίες, που αποτελούνται από μικρές αλυσίδες εφοδιασμού, βιοτεχνίες, ενεργειακές κοινότητες, αμοιβαία ευημερία, επαναχρησιμοποίηση δημόσιων χώρων. Η «ευαισθητοποίηση του τόπου» γίνεται το βασικό εργαλείο για τον σχεδιασμό οποιουδήποτε μετασχηματισμού.
Στο επίκεντρο της οικο-εδαφικής προοπτικής βρίσκεται το ζήτημα της διαβίωσης, που θα ανασυγκροτηθεί μέσω της αξιοποίησης του τι επιτυγχάνεται στις τοπικές κοινωνίες, με ενώσεις και δίκτυα παραγωγών. Και έτσι οι χάρτες υποδεικνύουν εμπειρίες εύθυμης οικονομίας, υποδοχής μεταναστών, αναγέννησης εγκαταλελειμμένων χωριών, υπεύθυνου τουρισμού, κοινής διαχείρισης χώρων. Το τοπικό έργο γίνεται το εμπόδιο για την άπειρη αστικοποίηση του κόσμου και την καταστροφή του.
Ο Alberto Magnaghi, μαζί με την κοινότητα των μελετητών με τους οποίους συνεργάστηκε, μας δίδαξε πώς να φροντίζουμε τον κόσμο ξεκινώντας από περιοχές και τόπους, γεμάτους μνήμη και γνώση. Αντιμέτωποι με τη βαθιά παγκόσμια οικολογική κρίση που βιώνουμε, θα μας λείψει η ουτοπική ενέργεια και η επαναστατική της δύναμη να φανταστούμε το μέλλον μας.
(22 Σεπτεμβρίου 2023)
……………………… - …………………………
Από το ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑΣ:
Ο Alberto Magnaghi μας άφησε σήμερα, στο Langhe του, στην επικράτειά του που, με τους λόφους Chianti όπου έζησε για δεκαετίες, αγάπησε βαθιά.
Γεννήθηκε στο Τορίνο στις 8 Ιουνίου 1941, όπου αποφοίτησε από την αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο του Τορίνο.
Ομότιμος Καθηγητής Τεχνικής και Πολεοδομίας στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, όπου δίδαξε ως τακτικός καθηγητής από το 1989, αρχικά Χωροταξία, και στη συνέχεια Ανάλυση πολεοδομικών και εδαφικών δομών, μέχρι τη συνταξιοδότησή του.
Ένα σπουδαίο κριτικό και καινοτόμο μυαλό στον ιταλικό πολεοδομικό σχεδιασμό, ίδρυσε και τροφοδότησε με τις ιδέες του, τις έρευνές του και τα σχέδιά του το Territorialist School, που έχει γίνει διεθνές σημείο αναφοράς, και το Società dei Territoriisti Onlus, που εκδίδει τώρα το σχετικό περιοδικό .
Στη Φλωρεντία ίδρυσε και διηύθυνε το Εργαστήριο Οικολογικού Σχεδιασμού Οικισμών (LAPEI), το πρώτο διδακτορικό στον Χωροταξικό Σχεδιασμό και τα προγράμματα σπουδών (τριετή και μεταπτυχιακό) στον Χωροταξικό Σχεδιασμό, στα κεντρικά γραφεία της Unifi στην Έμπολη.
Το Τμήμα Αρχιτεκτονικής, ανακοινώνοντας τoν θάνατό του, γνωρίζει ότι χάνει μία από τις πιο σχετικές πολιτιστικές και ηθικές αναφορές του στον τομέα της εδαφικής διακυβέρνησης.
Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και κείμενο που λέει "FAI XXV CONVEGNO NAZIONALE DEI DELEGATI DEI VOLONTARI FAI LA COSCIENZA DI LUOGO PER LA CURA DELL'AMBIENTE DELL'UOMO ALBERTO MAGNAGHI PRESIDENTE DELLA SOCIETÀ DEI TERRITORIALISTI E DELLE TERRITORIALISTE CONILINTROCINOCE CULTURA RARTNER Ferrarelle finish MANI ©Chiesi"

by : tinakanoumegk






Το Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2023, στην 5η του χρονιά, ταξιδεύει φέτος για πρώτη φορά στην Πάτρα, στο ιστορικό επίκεντρο των πριμαρολίων*, και φιλοξενείται στην εμβληματική Βίλα Κόλλα, στο campus του Πανεπιστημίου Πατρών (Κουκούλι).



Με φετινή θεματική Παντοπικότητες/Glocalities, αποκωδικοποιεί τους κώδικες της μαύρης σταφίδας, εξερευνώντας την νεότερη ιστορία της πόλης, και παρουσιάζει μια σειρά εκδηλώσεων και δράσεων: την ετήσια έκθεση σύγχρονης τέχνης, πολυμεσική ιστορική έκθεση, εργαστήρια, εκδηλώσεις λόγου, roundtables για την τέχνη, την ιστορική έρευνα και τον ψηφιακό πολιτισμό, νέες συνεργασίες με άλλα φεστιβάλ και συναυλίες. Το Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2023 διοργανώνει ο Οργανισμός Πριμαρόλια σε συνδιοργάνωση με το Πανεπιστήμιο Πατρών – Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού και υπό την Αιγίδα και επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού.


* Πριμαρόλια: τα πρώτα καράβια με την νέα σοδειά και την καλύτερη ποιότητα μαύρης που αναχωρούσαν κατά τον 19ο αιώνα για τις αγορές της Ευρώπης, επιστρέφοντας «με πλούτο και πολιτισμό από την Εσπερίαν».

παντοπικότητες / glocalities



Το Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2023 έχει ως νέα θεματική την «παντοπικότητα» (glocality), έναν γλωσσικό συνδυασμό του τοπικού και του παγκόσμιου, που τονίζει τόσο την φύση των πριμαρολίων όσο και τον πολιτισμικό και ιστορικό χαρακτήρα της μαύρης σταφίδας. Το φεστιβάλ, η ετήσια έκθεση σύγχρονης τέχνης με προσκεκλημένους καλλιτέχνες και η πολυμεσική ιστορική έκθεση διευρύνουν τη γκάμα προσεγγίσεων σε επίπεδο σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας, ιστορικής έρευνας και ταυτότητας τόπου. Με αφετηρία πρωτότυπο αρχειακό υλικό της εποχής, αποκαλύπτεται αφ’ ενός η παντοπικότητα της μαύρης σταφίδας και αφ’ ετέρου η «μυστική γλώσσα» επικοινωνίας του σταφιδικού κόσμου: οι κώδικες της μαύρης σταφίδας, κρυπτογραφημένοι πενταψήφιοι κώδικες επικοινωνίας με αντιστοιχίες σε φράσεις, βασισμένοι σε βίβλους της διεθνούς εμπορικής κρυπτογραφίας, αλλά και ιδιωτικούς κώδικες σταφιδεμπορικών οίκων της πόλης.



ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

(ISAXO) εις απάντησιν της επιστολής σας, (ACEUK) ο καιρός είναι ευνοϊκός


Η φετινή έκθεση σύγχρονης τέχνης εμπνέεται από τους παντοπικούς κώδικες της μαύρης σταφίδας. Έρχεται στη ζωή ως μια νέα ποιητική σύνθεση δύο ασύνδετων αρχειακών φράσεων-κωδίκων· ‘εις απάντησιν της επιστολής σας’ (ISAXO), ‘ο καιρός είναι ευνοϊκός’ (ACEUK). Σε σύλληψη και συνεπιμέλεια των εικαστικών Νάνσυ Χαριτωνίδου και Βασίλη Ψαρρά, προσκαλεί 5 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και την Αγγλία (Susan Collins, Αντώνης Βολανάκης, Ηλέκτρα Μάιπα, Κώστας Μπασάνος, Λιλή Χασιώτη), παρουσιάζοντας πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα (εγκαταστάσεις, ψηφιακή τέχνη, επιτελεστικά περιβάλλοντα) που εμπνέονται από το αρχείο και τον τόπο. Εμπνέεται από μια υποθετική αλλά ταυτόχρονα τόσο αληθινή εν εξελίξει κρυφή επικοινωνία – τα νοήματα ανοικτά. Ο συνδυασμός των δύο φράσεων (από πραγματικά αρχεία) δημιουργεί ένα νέο επιμελητικό μήνυμα· μια λανθάνουσα μνήμη, κρυμμένη τόσο καλά, σχεδόν ανύπαρκτη. Στα χέρια των φετινών καλλιτεχνών η αποκωδικοποίησή της. Στον καθιερωμένο δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης, φετινοί προσκεκλημένοι επιμελητές, καλλιτέχνες και ακαδημαϊκοί (Janis Jefferies, Ευριπίδης Ζαντίδης, Γιάννης Ζιώγας).


ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ

Αποκωδικοποιώντας την ιστορία της μαύρης σταφίδας


Στην πολυμεσική ιστορική έκθεση «Αποκωδικοποιώντας την ιστορία της μαύρης σταφίδας», σε επιμέλεια του οργανισμού Πριμαρόλια, θα παρουσιαστεί αρχειακό υλικό, έγγραφα και αντικείμενα που σχετίζονται με την ιστορία της μαύρης σταφίδας. Παράλληλα, θα παρουσιαστεί υλικό από το νέο project Λεσχίδιον (με την αιγίδα και υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού) που υλοποιούν οι ομάδες προφορικής ιστορίας και ιστορικών τεκμηρίων του οργανισμού Πριμαρόλια, μια σύγχρονη κίνηση έρευνας, διάσωσης και ανάδειξης της συλλογικής σταφιδικής μνήμης της Πάτρας και της Αχαΐας.


Εικόνα: Λιμάνι Αιγίου 1912, Φόρτωση σταφίδας



ΚΩΔΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ

(AGOFT) προσφέρατε ποιότητα / (ABIKZ) προσφορά μεγάλη / (ABHAG) αγοραί εξωτερικού ζητούν


Στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και συνεργασίας του Φεστιβάλ Πριμαρόλια με οργανισμούς τέχνης και ψηφιακού πολιτισμού, φέτος επεκτείνεται η συνεργασία με το Animasyros International Animation Festival, ένα από τα πιο γνωστά φεστιβάλ animation διεθνώς, παρουσιάζοντας ένα πρωτότυπο εκπαιδευτικό εργαστήριο (workshop) για ενηλίκους που συνδυάζει τεχνικές animation με την ιστορία της μαύρης σταφίδας.

Η νέα συνεργασία εστιάζει στο Διεθνές Φεστιβάλ Βίντεο Τέχνης Miden με έδρα την Καλαμάτα (περιοχή με σταφιδική μνήμη), με ένα νέο επιμελημένο πανόραμα έργων βίντεο τέχνης με τίτλο Around the World, από 14 διεθνείς καλλιτέχνες (αρχείο Festival Miden) ανιχνεύοντας παντοπικές ιδιαιτερότητες και αναδυόμενους κώδικες σε έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο του 21ου αιώνα.

Ταυτόχρονα, με αφορμή την παρουσία του οργανισμού Πριμαρόλια στην Πάτρα και του Φεστιβάλ στην Βίλα Κόλλα, την συνδιοργάνωση με το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού και την συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς της Πάτρας, παρουσιάζεται στο κοινό μια σειρά εκδηλώσεων λόγου και roundtables με ανθρώπους από την ακαδημαϊκή κοινότητα, την σύγχρονη τέχνη, την ιστορική έρευνα, τον ψηφιακό πολιτισμό και τις δημιουργικές βιομηχανίες, με γνώμονα νέες διακαλλιτεχνικές, πολιτιστικές και ερευνητικές αναγνώσεις του κώδικα της μαύρης σταφίδας αλλά και τον εμπλουτισμό της ταυτότητας του τόπου.



ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ: Βίλα Κόλλα



Η Βίλα Κόλλα, επίσημα χαρακτηρισμένη ως «έργο τέχνης», συνιστά ένα αρχιτεκτονικό κόσμημα της σταφιδικής εποχής, συνδυάζοντας την ιστορία και τις εμπορικές και πολιτιστικές διαδρομές της μαύρης σταφίδας από την Αχαΐα στα λιμάνια της Ευρώπης. Ο χώρος της Βίλας και η οικογένεια του σταφιδεμπόρου Μιχαήλ Κόλλα ανοίγουν μια ενδιαφέρουσα οπτική σε πλούσιο αρχειακό υλικό μεγάλων οικογενειών – σταφιδεμπόρων της Αχαΐας και της ΒΔ Πελοποννήσου του 19ου και 20ου αιώνα.


Το επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Πριμαρόλια 2023 θα ανακοινωθεί σύντομα!
by : tinakanoumegk

 


«Αν κάποιος θέλει να ελέγξει την ορθότητα οποιασδήποτε διατύπωσης των λεγόμενων επιστημών θα βρεθεί αμέσως βυθισμένος σε ένα πυκνό συνονθύλευμα από επιχειρήματα αυθεντίας, όργανα χωρίς δυνατότητα πρόσβασης και ακατανόητη ορολογία που γρήγορα θα τον κάνουν να μετανιώσει για τις κριτικές του αμφιβολίες. Και αν αυτός ο απίθανα περίεργος άνθρωπος επιμείνει σε αυτή την τόσο επιστημονική συμπεριφορά της αμφιβολίας απέναντι σε ένα ισχυρισμό που δεν μπορεί να επαληθεύσει ο ίδιος, σύντομα θα βρεθεί αντιμέτωπος με κάποιο οργισμένο πνεύμα που θα του ξεφουρνίσει: «Ποιος είναι ακριβώς ο σκοπός σου; Να καταστρέψεις την επιστήμη; Να επιστρέψουμε στη βαρβαρότητα;» Είναι ίδια αγωνία που πλήττει τους θεολόγους μπροστά στην ασέβεια των προοδευτικών, η ίδια αγωνία που πλήττει τους πιστούς στη δημοκρατία μπροστά στην κριτική της αυξανόμενης αντιδημοτικότητάς της».

Ο Εμμανουέλ Λιθκάνο, μαθηματικός και διδάκτωρ φιλοσοφίας, παρουσίασε μια πρώτη μορφή του ανά χείρας κειμένου στο διεθνές αναρχικό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας το 1996, με θέμα την ελευθεριακή κουλτούρα. Το κείμενο πυροδότησε αρκετές συζητήσεις στον ισπανόφωνο και γαλλόφωνο κόσμο του αναρχικού κινήματος, οδηγώντας τον συγγραφέα σε επανεπεξεργασία του και επαναδημοσιεύσεις του σε ελευθεριακά έντυπα, μέχρι να πάρει την παρούσα του μορφή που δημοσιεύουμε στα ελληνικά. (Από το οπισθόφυλλο της έκδοσης)

Ο Εμμανουέλ Λιθκάνο σ’ αυτό το εξαιρετικό σε ευκρίνεια, καθαρότητα και απλότητα σκέψης, παρ’ ότι μικρής έκτασης, κείμενο εξ’ αρχής τίθεται φανερά με το μέρος όσων υποστηρίζουν ότι «η επίκληση μιας ανιδιοτελούς φύσης της επιστήμης και του λόγου, ως αντιτιθέμενων στη θρησκεία, στην παράδοση και την πολιτική εξουσία, απλώς συγκαλύπτει τα συμφέροντα της εξουσίας που αυτές οι ευγενείς έννοιες κρυφά υπηρετούν» (Ίγγλετον, 1991). Επίσης, εξ’ αρχής ο συγγραφές θέτει μια στέρεα βάση επιχειρημάτων θέτοντας ως ιδεολογικό κάθε σύνολο ιδεών και αξιών και φυσικά και των λόγων και των πρακτικών που το υποστηρίζουν, που στοχεύει:

Πρώτον «στην παρουσίαση μιας συγκεκριμένης και αυθαίρετης τάξης πραγμάτων ως καθολικής και αναγκαίας, παρουσιάζοντας έτσι μια συγκεκριμένη προοπτική και μια συγκεκριμένη κατασκευή της πραγματικότητας –εκείνη που ευνοεί μια σχέση κυριαρχίας- ως την ίδια την πραγματικότητα» και δεύτερον «στην εξάλειψη των ιχνών που θα επέτρεπαν τον εντοπισμό αυτού του τεχνητού χαρακτήρα της κοινωνίας, ώστε με αυτό τον τρόπο αυτή η παρουσίαση να γίνεται αντιληπτή ως η απλή και αδιαμφισβήτητη αναπαράσταση των ‘‘πραγμάτων ως έχουν’’, των ‘‘ίδιων των γεγονότων’’».

Επομένως, όπως εξηγεί ο συγγραφέας, ένας λόγος είναι ιδεολογικός είτε επειδή είναι αναληθής είτε επειδή είναι ψευδής, παρ’ ότι αυτές οι περιπτώσεις συχνά επικαλύπτονται.

Η παραπάνω ισχυρή διατύπωση της έννοιας ιδεολογία είναι εκείνη που, σύμφωνα με τον συγγραφέα, προσδίδει μοναδικά χαρακτηριστικά στη σχέση επιστήμης και ιδεολογίας. Έτσι, στις σημερινές κοινωνίες, ιδεολογία και επιστήμη όχι μόνο δεν αντιπαρατίθενται ως μορφές λόγου που αλληλοαποκλείονται, αλλά, αντίθετα, βρίσκονται σε τέτοιο βαθμό συνυφασμένες που ο επιστημονικός λόγος αποτελεί την πλέον ολοκληρωμένη και ισχυρή μορφή του ιδεολογικού λόγου: «Αυτό που αποκρύπτει την ιδεολογική λειτουργία της είναι ακριβώς η αποτελεσματικότητά της να παρουσιάζει το συγκεκριμένο και τεχνητό ως καθολικό και αναγκαίο (επιστημονικοί νόμοι, μαθηματικοί τύποι, επαγωγική λογική)».

Στην συνέχεια, ο Εμμανουέλ Λιθκάνο ασχολείται με την Αναρχική κριτική στην τεχνο-γραφειοκρατία, εκφέρει σκέψεις Ενάντια στο νόμο, είτε επιστημονικό είτε πολιτικό, μιλά για την Δεισιδαιμονία του αριθμού, και τέλος για τον Επιστημονικό και δημοκρατικό φονταμενταλισμό.

Συσπείρωση Αναρχικών

by : tinakanoumegk




Ιδρυτικό μανιφέστο της "Συμμαχίας Sahra Wagenknecht - Για τη Λογική και τη Δικαιοσύνη".


23 Οκτωβρίου 2023

Η διακήρυξη επικεντρώνεται στα τέσσερα μεγάλα θεματικά μπλοκ

   “Οικονομικός Ορθολογισμός",

   “Κοινωνική Δικαιοσύνη",

   “Ειρήνη" και

   “Ελευθερία"

και στη συνέχεια αναπτύσσεται λεπτομερώς σε 5 μέρη:

⬇️⬇️⬇️

Εισαγωγή

“Η χώρα μας δεν είναι σε καλή κατάσταση.

Για χρόνια, η κυβέρνηση παρακάμπτει τις επιθυμίες της πλειοψηφίας.

Αντί να ανταμείβει την εργασία και απόδοση, υπήρξε αναδιανομή από τους σκληρά εργαζόμενους στους δέκα χιλιάδες κορυφαίους.

Αντί να επενδύσουν σε ένα ικανό κράτος και καλές δημόσιες υπηρεσίες, οι πολιτικοί εξυπηρέτησαν τις επιθυμίες ισχυρών λόμπι, αδειάζοντας έτσι τα δημόσια ταμεία.

Αντί να σέβονται την ελευθερία και την ποικιλομορφία των απόψεων, εξαπλώνεται ένα αυταρχικό στυλ πολιτικής που θέλει να υπαγορεύει στους πολίτες πώς πρέπει να ζουν, να θερμαίνονται, να σκέφτονται και να μιλούν.

Η κυβέρνηση φαίνεται τυχάρπαστη, κοντόφθαλμη και απλώς ανίκανη σε πολλά ζητήματα. Χωρίς ένα νέο πολιτικό ξεκίνημα, ακόμα και η βιομηχανία μας και η μεσαία τάξη μας κινδυνεύουν.

Πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους στο κράτος και δεν αισθάνονται πλέον ότι εκπροσωπούνται από κανένα από τα υπάρχοντα κόμματα.

Έχουν δικαίως την εντύπωση ότι δεν ζουν πλέον στη χώρα που ήταν κάποτε η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία.

Ανησυχούν για το μέλλον τους και το μέλλον των παιδιών τους. Θέλουν μια υπεύθυνη πολιτική για τη διατήρηση των οικονομικών μας δυνάμεων, για την κοινωνική ισορροπία και τη δίκαιη κατανομή της ευημερίας, για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών και τη διατήρηση των φυσικών θεμελίων της ζωής μας.

Η "Bündnis Sahra Wagenknecht - Für Vernunft und Gerechtigkeit" (Συμμαχία Sahra Wagenknecht - Για Λογική και Δικαιοσύνη) ιδρύθηκε για να προετοιμάσει ένα νέο κόμμα που θα δώσει ξανά φωνή σε αυτούς τους ανθρώπους.

Υποστηρίζουμε την επιστροφή της λογικής στην πολιτική.

Η Γερμανία χρειάζεται μια ισχυρή, καινοτόμο οικονομία και κοινωνική δικαιοσύνη, ειρήνη και δίκαιο εμπόριο, σεβασμό στην ατομική ελευθερία των πολιτών της και μια ανοιχτή κουλτούρα διαλόγου.

Χρειάζεται αξιόπιστους πολιτικούς που είναι προσηλωμένοι σε αυτούς τους στόχους.

Τα μέλη της συμμαχίας  υποστηρίζουν τις ακόλουθες αρχές και στόχους, οι οποίοι θα είναι καθοριστικοί και για το νέο κόμμα:

1.     Οικονομικός ορθολογισμός

Η χώρα μας εξακολουθεί να διαθέτει μια σταθερή βιομηχανία και μια επιτυχημένη, καινοτόμο μεσαία τάξη.

Αλλά οι γενικές συνθήκες έχουν επιδεινωθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Οι δημόσιες υποδομές μας βρίσκονται σε ντροπιαστική κατάσταση για μια κορυφαία βιομηχανική χώρα.

Σχεδόν κανένα τρένο δεν εκτελεί δρομολόγια στην ώρα του, οι ασθενείς με δημόσια ασφάλιση υγείας περιμένουν μήνες για ένα ραντεβού με έναν ειδικό, χιλιάδες δάσκαλοι όπως και θέσεις για παιδικούς σταθμούς και διαμερίσματα λείπουν.

Ερειπωμένοι δρόμοι και γέφυρες, νεκρά σημεία και αργό διαδίκτυο, υπερφορτωμένες διοικήσεις και άχρηστοι κανονισμοί κάνουν τη ζωή δύσκολη ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Το γερμανικό σχολικό σύστημα, με 16 διαφορετικά προγράμματα σπουδών, υπερβολικά μεγάλες τάξεις και πρώιμη επιλογή, στερεί από τα παιδιά των λιγότερο εύπορων οικογενειών ευκαιρίες μόρφωσης και ζωής και ταυτόχρονα αποτυγχάνει στο έργο της κατάρτισης των εξειδικευμένων εργαζομένων που χρειάζεται επειγόντως η οικονομία.

Δεδομένου ότι οι κυρώσεις στη Ρωσία και η υποτιθέμενη πολιτική για το κλίμα έχουν κάνει την ενέργεια ξαφνικά ακριβότερη, η χώρα μας απειλείται με την απώλεια σημαντικών βιομηχανιών και εκατοντάδων χιλιάδων καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας.

Πολλές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την παραγωγή τους στο εξωτερικό. Άλλες απειλούνται στην ύπαρξή τους.

Η πολιτική που επηρεάζεται και εξαγοράζεται από τις εταιρείες και η αποτυχία των αντιμονοπωλιακών αρχών έχουν δημιουργήσει μια οικονομία της αγοράς στην οποία πολλές ρυθμίσεις δεν λειτουργούν πλέον.

Κυρίαρχες μεγάλες εταιρείες, αυταρχικοί χρηματοπιστωτικοί όμιλοι όπως η Blackrock και επεμβατικά ψηφιακά μονοπώλια όπως η Amazon, η Alphabet, το Facebook, η Microsoft και η Apple έχουν αναδυθεί, επιβάλλοντας τα διόδια τους σε όλους τους άλλους συμμετέχοντες στην αγορά, υπονομεύοντας τον ανταγωνισμό και καταστρέφοντας τη δημοκρατία.

Σε σημαντικό βαθμό, ο σημερινός πληθωρισμός είναι επίσης το αποτέλεσμα της αποτυχίας της αγοράς που προκαλείται από την υπερβολική οικονομική δύναμη.

Αγωνιζόμαστε για μια καινοτόμο οικονομία με δίκαιο ανταγωνισμό, καλά αμειβόμενες ασφαλείς θέσεις εργασίας, υψηλό μερίδιο των εργαζομένων στη δημιουργία βιομηχανικής αξίας, ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα και μια ισχυρή μεσαία τάξη.

Για να το επιτύχουμε αυτό, θέλουμε να περιορίσουμε την ισχύ της αγοράς και να αποδυναμώσουμε  τις κυρίαρχες επιχειρήσεις.

Όπου τα μονοπώλια είναι αναπόφευκτα, τα καθήκοντα και οι υπηρεσίες αυτές πρέπει να μεταβιβάζονται σε μη κερδοσκοπικούς παρόχους.

Η γερμανική βιομηχανία είναι η ραχοκοκαλιά της ευημερίας μας και πρέπει να διατηρηθεί. Χρειαζόμαστε και πάλι περισσότερες μελλοντικές τεχνολογίες made in Germany, περισσότερους κρυφούς πρωταθλητές και όχι λιγότερους.

Για να αποτραπεί η οικονομική παρακμή της χώρας μας, απαιτούνται μαζικές επενδύσεις στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, στις δημόσιες υποδομές μας και σε ικανές και αποτελεσματικές διοικήσεις.

Χρειαζόμαστε μελλοντικά κονδύλια για την προώθηση καινοτόμων εγχώριων εταιρειών και νεοφυών επιχειρήσεων, όχι επιδοτήσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων για εταιρείες του εξωτερικού.

Ως μια χώρα που είναι ισχυρή στις εξαγωγές και φτωχή σε πρώτες ύλες, η Γερμανία χρειάζεται μια εξωτερική οικονομική πολιτική που θα εστιάζει σε σταθερές εμπορικές σχέσεις με όσο το δυνατόν περισσότερους εταίρους αντί για νέα μπλοκ και κλιμακούμενες κυρώσεις, και που θα διασφαλίζει τον εφοδιασμό μας με πρώτες ύλες και φθηνή ενέργεια.

Η αλλαγή του παγκόσμιου κλίματος και η καταστροφή των φυσικών μας μέσων διαβίωσης αποτελούν σοβαρές προκλήσεις που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν πρέπει να αγνοήσουν. Ωστόσο, μια σοβαρή κλιματική και περιβαλλοντική πολιτική απαιτεί ειλικρίνεια: ο ενεργειακός εφοδιασμός της Γερμανίας δεν μπορεί να διασφαλιστεί μόνο με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογιών.

Ο τυφλός ακτιβισμός και τα απερίσκεπτα μέτρα δεν βοηθούν το κλίμα, αλλά θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική μας υπόσταση, κάνουν τη ζωή των ανθρώπων πιο ακριβή και υπονομεύουν την αποδοχή της κοινής γνώμης για λογικά μέτρα προστασίας του κλίματος.

Η σημαντικότερη συμβολή που μπορεί να έχει μια χώρα όπως η Γερμανία στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και της υποβάθμισης του περιβάλλοντος είναι η ανάπτυξη καινοτόμων βασικών τεχνολογιών για μια κλιματικά ουδέτερη και φιλική προς τη φύση οικονομία του μέλλοντος.

2.     Κοινωνική δικαιοσύνη

Η ανισότητα αυξάνεται στη χώρα μας εδώ και χρόνια. Εκατομμύρια άνθρωποι εργάζονται σκληρά για να εξασφαλίσουν μια καλή ζωή για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Είναι αυτοί που κρατούν την κοινωνία μας σε λειτουργία και πληρώνουν ένα μεγάλο μέρος των φόρων.

Αντί να λαμβάνουν ως αντάλλαγμα τον οφειλόμενο σεβασμό και την κοινωνική ασφάλεια, η ζωή τους έχει γίνει πιο ανασφαλής και δύσκολη τις τελευταίες δεκαετίες.

Πολλοί μόλις και μετά βίας τα βγάζουν πέρα με το μηνιαίο εισόδημά τους, παρά το γεγονός ότι έχουν πλήρη απασχόληση. Η υπόσχεση της προόδου της κοινωνικής οικονομίας της αγοράς δεν ισχύει πλέον- η προσωπική ευημερία εξαρτάται εδώ και καιρό και πάλι κυρίως από την κοινωνική θέση των γονέων.

Η συγκέντρωση του πλούτου στη Γερμανία σήμερα είναι τόσο υψηλή όσο και πριν από την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν ο Κάιζερ κυβερνούσε ακόμη στο Βερολίνο.

Ενώ οι εταιρείες πληρώνουν μερίσματα ρεκόρ ακόμη και σε περιόδους κρίσης, οι ουρές στις τράπεζες τροφίμων γίνονται όλο και μεγαλύτερες.

Ακόμη και όσοι έχουν εργαστεί για χρόνια και έχουν πληρώσει στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης αντιμετωπίζονται σαν ικέτες μετά από μόλις ένα χρόνο ανεργίας.

Επειδή δεν υπάρχουν βρεφονηπιακοί σταθμοί και η κοινωνία μας κάθε άλλο παρά φιλική προς την οικογένεια είναι, οι μονογονεϊκές οικογένειες και τα παιδιά τους είναι ιδιαίτερα πιθανό να ζουν σε συνθήκες φτώχειας, η οποία δεν έγινε πιο υποφερτή με τη μετονομασία του Hartz IV σε "εισόδημα του πολίτη". Εκατομμύρια ηλικιωμένοι δεν μπορούν να απολαύσουν τη συνταξιοδότησή τους μετά από έναν μακρύ εργασιακό βίο, επειδή οι συντάξεις τους είναι εξευτελιστικά χαμηλές. Διαμερίσματα, νοσοκομεία, μονάδες περίθαλψης, ιατρεία και πολλοί άλλοι σημαντικοί κοινωνικοί θεσμοί ξεπουλήθηκαν και ξεπουλιούνται σε κυνηγούς του κέρδους. Έκτοτε, το κόστος αυξάνεται, ενώ η ποιότητα των υπηρεσιών για την πλειοψηφία των ανθρώπων μειώνεται.

Θέλουμε να σταματήσουμε τη διάλυση της κοινωνικής συνοχής και να επαναπροσανατολίσουμε την πολιτική προς το κοινό καλό. Στόχος μας είναι μια δίκαιη αξιοκρατία με πραγματική ισότητα ευκαιριών και υψηλό βαθμό κοινωνικής ασφάλειας. Μια άκρως παραγωγική οικονομία χρειάζεται εξειδικευμένους και με κίνητρα εργαζόμενους.

Οι προϋποθέσεις γι' αυτό είναι μισθοί που εξαρτώνται από την απόδοση, ασφαλείς θέσεις εργασίας και καλές συνθήκες εργασίας.

Αυτό ισχύει και για τους εργαζόμενους στα επαγγέλματα παροχής υπηρεσιών, οι οποίοι είναι εξίσου σημαντικοί για την κοινωνία μας με τους καλούς μηχανικούς και τους τεχνικούς μηχανοτρονικής. Για να αποφευχθεί η μισθολογική ύφεση, θα πρέπει να ενισχυθεί εκ νέου η κάλυψη των συλλογικών διαπραγματεύσεων και να διευκολυνθεί η γενική εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων.

Ταυτόχρονα, η χώρα μας χρειάζεται ένα αξιόπιστο κράτος πρόνοιας που να μειώνει τους φόβους για το μέλλον και να προστατεύει από ένα κοινωνικό κραχ σε περίπτωση ασθένειας, ανεργίας και γήρατος. Η ιδιωτικοποίηση και η εμπορευματοποίηση υπαρξιακών υπηρεσιών, για παράδειγμα στους τομείς της υγείας, της περίθαλψης ή της στέγασης, πρέπει να σταματήσει- οι μη κερδοσκοπικοί πάροχοι πρέπει να έχουν προτεραιότητα σε αυτούς τους τομείς.

Αυτό που χρειάζεται είναι ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα που θα ανακουφίζει τους χαμηλόμισθους και θα εμποδίζει τις μεγάλες επιχειρήσεις και τους πολύ πλούσιους ιδιώτες να αποφεύγουν το μερίδιο που τους αναλογεί στη χρηματοδότηση της κοινότητας.

Η προσωπική ευημερία δεν πρέπει να είναι ζήτημα κοινωνικής προέλευσης, αλλά αποτέλεσμα επιμέλειας και ατομικής προσπάθειας. Κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να ανακαλύπτονται και να προωθούνται τα ταλέντα του.

3.     Ειρήνη

Η εξωτερική μας πολιτική βρίσκεται στην παράδοση του ομοσπονδιακού καγκελάριου Βίλι Μπραντ και του σοβιετικού προέδρου Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, οι οποίοι αντιτάχθηκαν στη σκέψη και τη δράση στη λογική του Ψυχρού Πολέμου με μια πολιτική αποκλιμάκωσης, συμφιλίωσης συμφερόντων και διεθνούς συνεργασίας.

Απορρίπτουμε ριζικά την επίλυση των συγκρούσεων με στρατιωτικά μέσα. Είμαστε αντίθετοι στο γεγονός ότι όλο και περισσότεροι πόροι ρέουν σε όπλα και πολεμικό εξοπλισμό αντί για την εκπαίδευση των παιδιών μας, την έρευνα για τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον ή τις εγκαταστάσεις υγείας και περίθαλψης.

Οι πυρηνικοί εξοπλισμοί και οι κλιμακούμενες συγκρούσεις μεταξύ πυρηνικών δυνάμεων θέτουν σε κίνδυνο την επιβίωση της ανθρωπότητας και πρέπει να σταματήσουν.

Επιδιώκουμε μια νέα εποχή αποκλιμάκωσης και νέες συνθήκες για τον αφοπλισμό και την κοινή ασφάλεια.

Η Bundeswehr έχει την αποστολή να υπερασπιστεί τη χώρα μας. Πρέπει να είναι επαρκώς εξοπλισμένη για την αποστολή αυτή.

Απορρίπτουμε την αποστολή Γερμανών στρατιωτών σε διεθνείς πολέμους καθώς και τη στάθμευσή τους στα ρωσικά σύνορα ή στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.

Μια στρατιωτική συμμαχία, το ΝΑΤΟ της οποίας η ηγετική δύναμη οι ΗΠΑ έχει εισβάλει σε πέντε χώρες τα τελευταία χρόνια κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου και έχει σκοτώσει πάνω από 1 εκατομμύριο ανθρώπους σε αυτούς τους πολέμους, προκαλεί αισθήματα απειλής και αμυντικές αντιδράσεις και συμβάλλει έτσι στην παγκόσμια αστάθεια.

Αντί για ένα όργανο ισχύος για γεωπολιτικούς στόχους, χρειαζόμαστε μια αμυντική αμυντική συμμαχία που θα σέβεται τις αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, θα επιδιώκει τον αφοπλισμό αντί να δεσμεύεται για επανεξοπλισμό και στην οποία τα μέλη θα συναντώνται ως ίσα προς ίσα.

Η Ευρώπη χρειάζεται μια σταθερή αρχιτεκτονική ασφάλειας, η οποία μακροπρόθεσμα θα πρέπει να περιλαμβάνει και τη Ρωσία.

Η χώρα μας αξίζει μια πολιτική με αυτοπεποίθηση που θέτει την ευημερία των πολιτών της στο επίκεντρο και καθοδηγείται από τη συνειδητοποίηση ότι τα συμφέροντα των ΗΠΑ είναι πολύ διαφορετικά από τα δικά μας συμφέροντα.

Στόχος μας είναι μια ανεξάρτητη Ευρώπη κυρίαρχων δημοκρατιών σε έναν πολυπολικό κόσμο και όχι μια νέα αντιπαράθεση μπλοκ, στην οποία η Ευρώπη θα ισοπεδώνεται μεταξύ των ΗΠΑ και του ολοένα και πιο γεμάτου αυτοπεποίθηση νέου μπλοκ ισχύος γύρω από την Κίνα και τη Ρωσία.

4.     Ελευθερία

Θέλουμε να αναβιώσουμε τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων, να διευρύνουμε τη δημοκρατική συναπόφαση και να προστατεύσουμε την προσωπική ελευθερία. Απορρίπτουμε τις ακροδεξιές, ρατσιστικές και βίαιες ιδεολογίες κάθε είδους.  Η κουλτούρα της ακύρωσης, η πίεση για συμμόρφωση και ο αυξανόμενος περιορισμός του φάσματος των απόψεων είναι ασύμβατα με τις αρχές μιας ελεύθερης κοινωνίας.

Το ίδιο ισχύει και για τον νέο πολιτικό αυταρχισμό που αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει τους ανθρώπους και να ρυθμίσει τον τρόπο ζωής ή τη γλώσσα τους.

Καταδικάζουμε τις απόπειρες ολοκληρωμένης παρακολούθησης και χειραγώγησης των ανθρώπων από εταιρείες, μυστικές υπηρεσίες και κυβερνήσεις.

Η μετανάστευση και η συνύπαρξη διαφορετικών πολιτισμών μπορεί να αποτελέσει εμπλουτισμό για την κοινωνία μας.

Αυτό όμως ισχύει μόνο εφόσον η εισροή παραμένει περιορισμένη σε μια κλίμακα που δεν επιβαρύνει τη χώρα μας και τις υποδομές της και εφόσον η ενσωμάτωση προωθείται ενεργά και με επιτυχία.

Το γνωρίζουμε: Το τίμημα για τον αυξημένο ανταγωνισμό για προσιτή στέγαση, για θέσεις εργασίας με χαμηλούς μισθούς και για αποτυχημένη ένταξη δεν το πληρώνουν πρωτίστως όσοι βρίσκονται στην ηλιόλουστη πλευρά της ζωής. Όσοι διώκονται πολιτικά στην πατρίδα τους δικαιούνται άσυλο. Αλλά η μετανάστευση δεν είναι η λύση στο πρόβλημα της φτώχειας στον κόσμο μας. Αντίθετα, χρειαζόμαστε δίκαιες παγκόσμιες οικονομικές σχέσεις και μια πολιτική που να επιδιώκει περισσότερες προοπτικές στις χώρες καταγωγής.

Επίλογος.

Μια κοινωνία της οποίας οι πιο ισχυροί παράγοντες καθοδηγούνται μόνο από το κίνητρο να βγάλουν περισσότερα χρήματα από τα χρήματα οδηγεί σε αυξανόμενη ανισότητα, καταστροφή των φυσικών μας πόρων και πόλεμο.

Εμείς αντιτάσσουμε σε αυτό τις ιδέες μας για το δημόσιο πνεύμα, την υπευθυνότητα και τη συντροφικότητα, στις οποίες θέλουμε να δώσουμε ξανά μια ευκαιρία αλλάζοντας την ισορροπία δυνάμεων.

Στόχος μας είναι μια κοινωνία στην οποία το κοινό καλό υπερισχύει των ιδιοτελών συμφερόντων και στην οποία δεν κερδίζουν οι απατεώνες και οι τζογαδόροι, αλλά όσοι καταβάλλουν προσπάθεια και κάνουν καλή, τίμια και σταθερή δουλειά.