Στην ανάλυση των εξεγέρσεων στη Γαλλία (από χθες που επεκτάθηκε στη Λωζάνη) συνεχίζει να ενεργοποιείται πεισματικά ένας παραπλανητικός ερμηνευτικός μηχανισμός. Συνεχίζουν να αντιπαραβάλλονται δύο ερμηνείες, που παραδοσιακά συνδέονται με την «αριστερά» και τη «δεξιά». Το πρώτο είναι μια οικονομική ανάγνωση που βλέπει στην εξέγερση μια αμφισβήτηση της δικής του συνθήκης φτώχειας και εκμετάλλευσης. Η δεύτερη είναι μια εθνο-πολιτισμική ανάγνωση που βλέπει στην εξέγερση μια αμφισβήτηση του αυτόχθονου πολιτισμού και κουλτούρας από μια διαφορετική εισαγόμενη κουλτούρα, που συνδέεται με τους μετανάστες. Το γεγονός ότι αυτές οι δύο ερμηνείες χρησιμοποιήθηκαν ως αντιθετικές και εναλλακτικές είναι ένα ακόμη παράδειγμα του γεγονότος ότι σήμερα οι κατηγορίες που καλλιεργούνται μονομερώς από δεξιά και αριστερά είναι ξεπερασμένες και άχρηστες. Είναι επίσης ένδειξη ολοένα και πιο διαδεδομένης κατηγορηματικής φτώχειας, η οποία αδυνατεί να ξεφύγει από τα αφηρημένα απλουστευμένα σχήματα. Πολλά πράγματα μένουν κρυφά και παραποιημένα με την υιοθέτηση αυτής της διπλής ανάγνωσης. Καταρχάς, αυτή η αποκλίνουσα ερμηνεία μας τυφλώνει στο γεγονός ότι το χρήμα, η οικονομική επιτυχία, σε κοινωνίες όπως αυτές του σύγχρονου φιλελεύθερου καπιταλισμού, αντιπροσωπεύουν την πρώτη μορφή κοινωνικής αναγνώρισης. Κάποιος αναγνωρίζεται ως πλήρης και νόμιμος εκπρόσωπος της κοινωνίας στο βαθμό που έχει ένα συγκεκριμένο εισόδημα. Αν το να είσαι στο πλευρό της οικονομικής αποτυχίας, της σχετικής φτώχειας, συμπίπτει, λίγο πολύ, με το να είσαι μη ιθαγενής (μετανάστης), είναι σαφές ότι θα αυτοπροσδιοριστεί ως ομάδα σε σταθερή κατάσταση κατωτερότητας ως εθνοτικά ή θρησκευτικά "άλλο" (αν και αυτός ο λόγος είναι εντελώς ενδεχόμενος). Δεύτερον, αυτή η δικέφαλη ανάγνωση αδυνατεί να δει πώς το χρήμα στις κοινωνίες μας δεν είναι ουσιαστικά μέσο για την επίτευξη βιοπορισμού, αλλά μέσο (και σύμβολο) εξουσίας. Στη διαμόρφωση των αξιών των φιλελεύθερων δημοκρατιών, δεν είναι ποτέ πρόβλημα η απόλυτη φτώχεια, αλλά η σχετική φτώχεια. Είναι σημαντικό ότι αυτές οι ταραχές συνήθως προωθούνται από μετανάστες δεύτερης γενιάς. (Αυτός, παρεμπιπτόντως, είναι ο λόγος που αυτό το στάδιο υποβάθμισης δεν έχει εμφανιστεί ακόμη στην Ιταλία: έχουμε να κάνουμε κυρίως με τη μετανάστευση πρώτης γενιάς). Οι μετανάστες πρώτης γενιάς προέρχονται από διαφορετικά πλαίσια αξιών που τους οδηγούν να εστιάσουν την προσοχή τους στην απόλυτη φτώχεια, μια παράμετρος στην οποία η μετάβαση από μια αναπτυσσόμενη χώρα σε μια βιομηχανοποιημένη χώρα αντιπροσωπεύει γενικά πρόοδο: υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από τις κακουχίες στα banlieues και στις φτωχές περιοχές της Βόρειας Αφρικής. Αλλά από τη στιγμή που οι δυτικές «αξίες» αφομοιωθούν, το να είσαι σταθερά στην πλευρά των χαμένων στον εύθυμο φιλελεύθερο ανταγωνισμό γίνεται αντιληπτό απλώς ως απαράδεκτη κατάχρηση. Τρίτον, αυτή η ανάγνωση ξεχνά ένα άλλο θεμελιώδες γεγονός, που έχει αναδειχθεί εδώ και αρκετό καιρό στις κοινωνικοοικονομικές αναλύσεις, δηλαδή το γεγονός ότι το σύστημα αξιών που βασίζεται στο ανταγωνιστικό μοντέλο του Homo Oeconomicus, δηλαδή στο άτομο κινείται μονοσήμαντα από τη μεγιστοποίηση του προσωπικού συμφέροντος. δημιουργεί συστηματικά και αναγκαστικά «παράσιτα των κανόνων» (free riders). Στην πραγματικότητα, οι κοινωνικοί κανόνες έχουν δύο πιθανές φύσεις: μπορεί να είναι κανόνες που καθοδηγούνται από το κέρδος ή κανόνες που καθοδηγούνται από μια κοινή αξία (ηθικοί κανόνες). Στα φιλελεύθερα-δημοκρατικά μοντέλα οι κανόνες που καθοδηγούνται από το κέρδος είναι κυρίαρχοι, σχεδόν μονοπωλιακά, και αυτοί οι κανόνες βασικά λένε ότι είναι χρήσιμο για όλους να σέβονται ορισμένους κανόνες (είναι χρήσιμο να πληρώνουν φόρους επειδή τότε είναι διαθέσιμες οι δημόσιες υπηρεσίες, είναι χρήσιμο να πληρώστε το εισιτήριο του λεωφορείου γιατί έτσι υπάρχει δημόσια συγκοινωνία κ.λπ.). Εκτός από το ότι αν το κίνητρο είναι χρησιμότητα, μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω η χρησιμότητα μου εάν καταφέρω να ξεφύγω από τον κανόνα ιδιωτικά: αν δεν πληρώσω φόρους, οι υπηρεσίες συνεχίζουν να υπάρχουν επειδή πληρώνουν άλλοι, και εγώ έχω μόνο πλεονεκτήματα. Επομένως, έχω κίνητρο να ακολουθώ τους κανόνες που βασίζονται στο κέρδος μόνο εφόσον οι ζημιές που μπορεί να προκύψουν σε εμένα από την παραβίασή τους είναι χειρότερες από τα οφέλη που αποκομίζω από την παραβίαση. Αλλά αυτό έχει μια άμεση συνέπεια: όσο λιγότερα έχω να χάσω, τόσο πιο πιθανό θα είναι να παραβιάσω αυτούς τους κανόνες. Αυτό σημαίνει ότι οι παραβιάσεις κανόνων που βασίζονται στο κέρδος σε μια φιλελεύθερη κοινωνία θα τείνουν να ξεσπούν οπουδήποτε υπάρχουν περισσότεροι παράγοντες με λίγα ή τίποτα να χάσουν.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ Συζήτηση με τον φιλόσοφο Luciano Floridi για την Τεχνητή Νοημοσύνη (14/01/2025)
March 22, 2025Γιάννης Περπερίδης & Αλέξανδρος ΣχισμένοςΜετάφραση, επιμέλεια μετάφρασης και επιστημονική επιμέλεια: Γιάννης Περπερίδης, Αλέξανδρος ΣχισμένοςΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑΟ Luciano Floridi είναι καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Yale και ιδρυτικός διευθυντής του Κέντρου Ψηφιακής Ηθικής του ιδίου πανεπιστημίου. Για περισσότερα από τριάντα χρόνια ήταν καθηγητής Φιλοσοφίας και την Ηθικής της Πληροφορίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 300 έργα σχετικά με τη φιλοσοφία της πληροφορίας, την ψηφιακή ηθική, την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και τη φιλοσοφία της τεχνολογίας. Τα πιο πρόσφατα βιβλία του είναι τα: The Ethics of Artificial Intelligence – Principles, Challenges, and Opportunities (Oxford University Press, 2023) και The Green and The Blue – Naive Ideas to Improve Politics in the Digital Age (Wiley, 2023). Τα έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (στα ελληνικά κυκλοφορούν βιβλία του από τις εκδόσεις Νήσος και τις εκδόσεις ΟΞΥ). Παγκοσμίως γνωστός ως μία από τις πιο έγκυρες φωνές της σύγχρονης φιλοσοφίας, θεωρείται ο ιδρυτής της φιλοσοφίας
Η εκπομπή "ΑΞΙΟΝ ΛΟΓΟΥ," της Παρασκευής 14 Μαρτίου 2025. στον Just Radio 96.4 https://open.spotify.com/episode/0KJiAWrSyYpawKWFV0VYyw *Ο "πρότυπος" κανονισμός των δημοτικών συμβουλίων δια χειρός Βασίλη Σπανάκη. *Ο ανασχηματισμός του επιτελικού κράτους. *Δημοσκοπήσεις και κόμματα χωρίς ψηφοφόρους. *Το έγκλημα των Τεμπών. *Η Εθνική ανυπαρξία. *Η ειρήνη υπό διωγμό από τους Ευρωπαίους "ηγέτες". * Η συνομιλία με τον πολιτικό επιστήμονα Ilias Papanastasiou για την Ελλάδα,την μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Άξιον Λόγου open.spotify.com Άξιον Λόγου Άξιον λόγου. · Episode Γρηγόρης Κλα
Η εκπομπή "ΑΞΙΟΝ ΛΟΓΟΥ," της Παρασκευής 14 Μαρτίου 2025.στον Just Radio 96.4 https://open.spotify.com/episode/0KJiAWrSyYpawKWFV0VYyw*Ο "πρότυπος" κανονισμός των δημοτικών συμβουλίων δια χειρός Βασίλη Σπανάκη.*Ο ανασχηματισμός του επιτελικού κράτους.*Δημοσκοπήσεις και κόμμ...
Κωστας Κωστοπουλος · Καθόλου τυχαίο ότι στην αρχαία Αθήνα το ρόλο των ραβδούχων- δηλαδή των μπάτσων - τον είχανε μόνο οι δούλοι. Ήταν ατιμωτικό για κάποιον ελεύθερο να είναι ραβδούχος !!
Γρηγόρης Κλαδούχος21 ώρ. · Κοινοποιήθηκε στους εξής: ΔημόσιαΚωστας Κωστοπουλος1 ημ. · Καθόλου τυχαίο ότι στην αρχαία Αθήνα το ρόλο των ραβδούχων- δηλαδή των μπάτσων - τον είχανε μόνο οι δούλοι. Ήταν ατιμωτικό για κάποιον ελεύθερο να είναι ...