Παρακολουθώ τις δράσεις και τα τεχνήματα δημοτικών συμβούλων, αρχηγών παρατάξεων, κάποιων ίσως και πάλι υποψηφίων. Ο Δήμαρχος είναι στην πόλη για δουλειές. Σε υποψήφιο τίθεται η ερώτηση ποια είναι η ταυτότητα του Δήμου και απάντηση δεν δίνεται. Άλλος προτείνει ως παράδειγμα, ( οικονομίστικης ρηχότητας ), έναν «αυτοδιοικητικό» του οικογενειακού σωλήνα, της άγνοιας και αυθάδειας. Πρώην Δήμαρχος ανακάλυψε ότι «η ανάπτυξή μας στηρίζεται στα μαγαζιά». Προκοπή θα κάνουμε αν πίνουμε και τρώμε καφέδες και σουβλάκια. Άλλος δεν μιλάει γενικώς, αλλά δεν λέει και για τσίπουρα. Η Περιφέρεια θα αναπλάσει την Ανατολική και Δυτική πλευρά του Σύθα και κανένας δεν ενημερώνει, ούτε ζητάει ενημέρωση, ποιος μελέτησε, τι θα γίνει.
Ας αποπειραθούμε να βοηθήσουμε την σκέψη των αντιπροσώπων μας και τη δική μας. Από το «ότι νάναι» και ότι πει η περιορισμένη σκέψη μας, ας προσπαθήσουμε, με έναν ευέλικτο τρόπο, να ωθήσουμε την προγραμματική σκέψη. Ας καταφύγουμε σε ερωτήσεις. Στην επιλογή μικρών φράσεων από συνέντευξη της αικατερινη βουζα στην εφημερίδα Νέος Αγών - παραθέτω το κείμενο -, που αφορά στην Καρδίτσα. Κι αυτό μήπως αρχίσει η σκέψη πάνω σε αντίστοιχες ερωτήσεις, και με την ρητή προειδοποίηση ότι αντιγραφές προτάσεων, απαντήσεων δεν επιτρέπονται, γιατί όλα ευδοκιμούν σε κατάλληλα και ιδιαίτερα περιβάλλοντα.
Ας αρχίσουμε από το Ξυλόκαστρο.
1. Ποιο είναι το βασικό κριτήριο πολεοδομικών παρεμβάσεων; (Προς βοήθεια, η Α. Β. απαντά… « … ο ιστορικός της ρόλος στην ευρύτερη περιοχή…)
2. Με ποιες ειδικές χρήσεις, ποια πολεοδομική μορφή, ποια αρχιτεκτονική των κατασκευών;
3. Μέσα από την διερεύνηση και επιστημονική ανάλυση προκύπτουν οι «φυσιογνωμικοί» κανόνες της πόλης μεταξύ των οποίων προσδιορίζονται οι μορφές χρήσεων;
4. Η πόλη αποτελεί διοικητικό κέντρο… διοικεί αγροτική περιοχή, αυτό καθοδηγεί το είδος των εξυπηρετήσεων;
5. Ο τομέας της εκπαίδευσης, πλην των κλασικών μορφών, οφείλει να αφορά και στον αγροτικό πληθυσμό και πολύ περισσότερο στη σύνδεση μεταξύ αστικού και αγροτικού πληθυσμού;
6. Σε επίπεδο των αξιόλογων κτισμάτων ή αστικών διαμορφώσεων λειτουργούν ως Πολεοδομικά Σύμβολα;
7. Έχει υπάρξει καμμιά μελέτη αξιολόγησης των σημαντικών τοποσήμων, ώστε να κατηγοριοποιηθούν ανάλογα με την αναγκαιότητα παρέμβασης;
8. Ποιους θεωρείτε κεντρικούς τόπους της πόλης;
9. Όλοι αυτοί οι τόποι πρέπει να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα ανάπλασης όχι μόνο για αισθητικούς λόγους αλλά και για να λειτουργήσουν ως το σημείο σύνδεσης του αστικού με τον αγροτικό χώρο, να συμπυκνώσουν το νόημα της πόλης ως αστικού κέντρου εξυπηρέτησης της ευρύτερης αγροτικής περιοχής;
10. Πρέπει να προηγηθεί μια έρευνα σχετικά με τις περιοχές επιρροής για κάθε σύμβολο , τον εντοπισμό της αξίας του από διάφορες απόψεις…σε ένα αξιολογικό άξονα παρεμβάσεων;
11. Θεωρείτε αναγκαίο ένα σοβαρό προγραμματισμό, με βοήθεια έμπειρων επιστημόνων, με την συνεργασία πανεπιστημίων… εμπειρίες επιτυχημένων αστικών αναπλάσεων;
Η ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ μετριέται με την ελευθερία και ευθύνη τους να ελέγχουν την εξουσία, να γνωρίζουν, να μετέχουν στα δημόσια, να κάνουν προτάσεις. Όσοι παρακολουθούμε Συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, (τίποτα άλλο από κουκούλωμα της ουσίας και ευκαιριακές παρεμβάσεις), αλλά και δηλώσεις, συνεντεύξεις με φτωχές ερωτήσεις και απαντήσεις, έχουμε υποχρέωση στην επιμονή ενός δρόμου προγραμματικής αυτοδιοικητικής σκέψης. Για το Ξυλόκαστρο, την λειτουργικότητά του έναντι του Δήμου δεν ακούγεται κουβέντα, ούτε από το Συμβούλιο της πόλης, ούτε από δημότες. Πολλά από τα ερωτήματα είχαν ερευνηθεί - μετά από πρόσκληση προς τους κατοίκους να μιλήσουν για την πόλη τους - κατά την διεξαγωγή της πολιτιστικής πρωτοβουλίας SMALLVILLE στο Ξυλόκαστρο πριν λίγα χρόνια. Οπότε δεν απαιτούνται ιδιαίτερες επιστημονικές θητείες σε αστική οικονομία, οικονομία της πόλης, τοπική και περιφερειακή αναπτυξιολογία. Η αγάπη για τον τόπο σου, σου δίνει κίνητρα σκέψης, έρευνας και προτάσεων.
Έγραψαν ότι άρχισε προεκλογική περίοδος. Υπάρχουν ακόμα συνδημότες και υποψήφιοι που μπορούν να σκεφτούν και εκφράσουν προβληματισμούς, που είναι ο ουσιώδης πρόλογος κάθε προεκλογικού «αγώνα»;
(Χρήσιμο για την διαπραγμάτευση των παραπάνω ερωτημάτων και με ευρύτερες διδακτικές αναπτυξιακές προεκτάσεις ένα σημείωμα του Ντίνου Παπαντωνίου, (Ntinos Papantoniou), εδώ: http://www.tinakanoume.gr/2022/11/blog-post_2.html
Γρηγόρης Κλαδούχος - Ξυλόκαστρο, 27 Οκτωβρρίου 2022