ενδείξεις - αντενδείξεις





πρός τό δεῖν οὕτω



Προηγούμενα εὕσημον λόγον δῶτε








by : tinakanoumegk

. Η επιβαλλόμενη απόπειρα λήθης της ιστορίας, ο εκτοπισμός αξιών, η ανοχή οριακών κοινωνικών εμπειριών, θα βρίσκει πάντα απάντηση από ανθρώπους που δεν δέχονται να συντριβούν στην αποπνικτική μάζα πνευματικής νωθρότητας.
Α./ Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ αναφοράς στον ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ από το ΝΕΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΩΝ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ «ΕΛΠΙΝΙΚΗ», στις 17/7/22 στην κεντρική πλατεία της πόλης. Ήταν ένα βήμα εισόδου αυτού του ζητήματος στην τοπική κοινωνικότητα, εισαγωγή του στην απατηλή λάμψη επίπλαστης ταυτότητας των Ανατολικών του Σύθα.
Στην ομιλία της στην εκδήλωση η κ. ΤΑΝΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ παρουσίασε ένα Αφηγηματικό - ευθύνη μνήμης – λόγο, αποφλοιωμένο από συναισθηματικούς λαϊκισμούς. (Η Μικρασιάτισσα γιαγιά αφηγείται στην εγγονή της τη ζωή, την πρόοδο, τους διωγμούς, την εκστρατεία, τους πανηγυρισμούς, την οπισθοχώρηση, τον εφιάλτη, τον πόνο, την προσφυγιά).
Β./ Η ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΙΧΕ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΤΟ 2012. (Παρακάτω Κείμενό μου, με αφορμή την ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗ για τον Μικρασιατικό Ελληνισμό, την ιστορική, κοινωνική και πολεοδομική τάξη).
«ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΩΝ -2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ: επανεμφάνιση του Συνοικισμού στην συνείδηση της πόλης - (13 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012).
Οι πρόσφυγες στο συνοικισμό του Ξυλοκάστρου έζησαν την βία δυο φορές. Την Κεμαλική βία και τον ξεριζωμό τους από τη Μικρά Aσία αλλά και αργότερα τη Ναζιστική. Υπέστησαν όμως και κάτι ακόμη: την πολεοδομική και κοινωνική
περιθωριοποίησή τους, την αδιαφορία, την εξορία από την πόλη.
Στις 13 Ιουνίου, στην αυλή του, το 2ο Δημοτικό σχολείο, πραγματοποίησε γιορτή μνήμης για τους πρόσφυγες Μικρασιάτες. Στην πρόσκληση του το 2ο Δημοτικό-«Αριστοναύτειο» έγραφε: « Όταν τα σεντούκια ανοίγουν, το άρωμα της Ιώνιας Γης πλανιέται στο χώρο του σχολείου και μας μεταφέρει 90 χρόνια πίσω στη Σμύρνη, ‘‘της γης το άγαλμα’’, ‘‘της Ιωνίας στέμμα’’». Τα τραγούδια, οι χοροί, τα θεατρικά δρώμενα γέμισαν όσους παρακολούθησαν αυτή την εκδήλωση με την πεποίθηση ότι τα παιδιά με βαθειά συνείδηση και ευθύνη σέβονταν τον τόπο τους, την ιστορία του. Παράλληλα διασκέδασαν. Μια εκδήλωση αγάπης και ανθρωπιάς. Η διευθύντρια του σχολείου, η κ. Βαρβάρα Νικολοπούλου-Νάτσιου ,οι Δάσκαλοι αλλά και ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων ήταν οι εμψυχωτές ενός μαθητικού συνόλου με πηγαία, ειλικρινή εκφραστικότητα και συνειδητό σεβασμό. Εκεί , έγινε πράξη η έννοια εκπαιδεύω, είμαι δάσκαλος. Συνώνυμα ολοκληρωμένης ανθρωπιστικής παιδείας. Αυτοί οι άνθρωποι που εμπνεύσθηκαν και έκαναν πράξη αυτή την εκδήλωση έσπασαν την αντιεκπαίδευση στη λήθη.
Είχαμε και έχουμε αντιεκπαίδευση, γιατί οι θεσμοί βρέθηκαν στα χέρια ατόμων σκοταδισμού, πνευματικού ακρωτηριασμού. Σ αυτή τη σιωπή εντάσσεται η ρεπούσεια εκδοχή της ιστορίας, όπως θύμισε ο σχολικός σύμβουλος στον χαιρετισμό του. Όμως, τα εγκλήματα, τα βάσανα ανθρώπων και λαών συνεχίζονται, επαναλαμβάνονται, όταν οι λαοί και οι άνθρωποι ξεχνούν, όταν δεν τιμωρούνται οι ένοχοι. Για την εμβληματική μορφή του αντιαποικιακού, σοσιαλιστικού και δημοκρατικού αγώνα, το Βάσο Λυσσαρίδη, ‘‘ατιμώρητα εγκλήματα υποτροπιάζουν… Η σιωπή ισοδυναμεί με συνενοχή και η απάθεια διευκολύνει τη συνέχιση.’’
Οι πρόσφυγες έφεραν μαζί τους γνώσεις, ήθη, συμπεριφορές πολιτισμού. Έφεραν την έννοια της βιώσιμης κοινωνίας, τη δύναμη της προσφυγικής οικογένειας. Έφεραν την παραγωγική γνώση, έναν υψηλού επιπέδου γαστρονομικό πολιτισμό . Σ’ αυτό τον μικρό οικισμό ξαναγεννήθηκε η κοινή αυλή , στοιχείο μεσογειακής πολιτισμικής ταυτότητας. Διαπίστωσαν όμως και την αδιαφορία του κράτους και στην κεντρική και στην αυτοδιοικητική έκφρασή του, την απομόνωσή τους ως ιστορική και πολιτισμική κοινότητα. Από τότε που εγκαταστάθηκαν δεν υπήρξε όχι μόνο εκδήλωση μνήμης, αλλά και καμιά στον συνοικισμό υποστηρικτική υποδομή και υπηρεσία. Ένα περιβάλλον συναισθηματικής προσιτότητας κυκλώθηκε, καλύφθηκε από γνωστού τύπου πολυκατοικίες και μεγαλοκαταστήματα.
Οι κάτοικοι του συνοικισμού διατηρούσαν την ελπίδα μιας αξιοπρεπέστερης ζωής, πίστευαν στη νίκη αξιών και την ηθική δικαίωσή τους. Έβλεπαν όμως ότι κάθε ημέρα έχαναν τη θέση τους στην κοινωνία της πόλης. Άλλαζαν τα πάντα γύρω τους, χωρίς αυτούς, ήταν και παρέμεναν ξένοι στον νέο τόπο τους. Μια αποξένωση, ένας άλλου τύπου ξεριζωμός. Πολεοδομικός και πολιτισμικός .Ένα ανίσχυρο οικιστικό κομμάτι σ’ ένα δύσμορφο και ανιστορικό περιβάλλον. Η ιδεολογία της ασχήμιας σε βάρος του μικρασιατικού συναισθήματος του ωραίου είναι η επιβολή της αδιαφορίας απέναντι στην ανθρωπιά.
Ήταν πριν δέκα χρόνια στην συνάντηση ανθρώπων για μια νέα πόλη ,νέα αυτοδιοικητική πρόταση, με οικολογία μνήμης, όταν γράφαμε στο προεκλογικό μας πρόγραμμα:
«O Συνοικισμός ,στην ροή των κέντρων της πόλης, είναι ιστορική συνισταμένη. Συνοικισμός (και πολύ νωρίτερα οι Αριστοναύτες) έχουν κοινό το ταξίδι της αγωνίας, ανάγκης, ξενιτεμού… Η ανηθικότητα της περιθωριοποίησης του Συνοικισμού είναι νίκη της λήθης απέναντι στη μνήμη. Το Πνευματικό Κέντρο θα έπρεπε προ πολλού να ερευνήσει, τεκμηριώσει, αναδείξει την ιστορική και κοινωνική σημασία της προσφυγικής πόλης. Ο Δήμος θα έπρεπε να εξασφαλίσει με τη διάνοιξη δρόμων την ενσωμάτωση του Συνοικισμού στην πόλη. Η θέση που του ανήκει είναι στις πρώτες σελίδες οδηγών της πόλης, στην συνείδηση των παιδιών του σχολείου και πρέπει ν’ αποτελέσει στοιχείο αναφοράς ενός πλέγματος πόρων και γεγονότων, ένα διαρκές ιστορικό-πολιτισμικό δρώμενο.»
Ο Συνοικισμός, σε μια ομογενοποιημένη παραλία και πόλη, έχει μεγάλη συμβολική, ιστορική υπεραξία. Την υπεραξία της ανθρώπινης ζωής , των δικαιωμάτων, αλλά και του χώρου, ανέδειξε το δεύτερο δημοτικό σχολείο Ξυλοκάστρου. Έκανε το σχολείο με την έκθεση προσφυγικού υλικού και την αυλή του, χώρο πολιτιστικών δρώμενων, ένα κεντρικό στοιχείο μιας νέας πολεοδομικότητας. Οι ανθρώπινες πράξεις και ο υλικός χώρος συναντώνται ως αξιολογικά στοιχεία επαναδόμησης της συνείδησης της πόλης. Αλλά δεν είναι απλά επαναθεμελίωση ταυτότητας. Είναι ζήτημα αρμονίας φυσικού, τεχνητού, ιστορικού περιβάλλοντος. Ο Συνοικισμός, εξάλλου, έχει μια πρόσοδο θέσης σε μια νέα πόλη στην περιοχή Αριστοναυτών και νέου σιδηροδρομικού σταθμού.
Οι μαθητές με τους δασκάλους τους μετείχαν σε μορφωτικά κινήματα χειραφέτησης, ανέδειξαν τον «πολιτισμό των πολεοδομικών διαμερισμάτων» διαδεδομένη μετεξέλιξη πολιτισμικών αντιλήψεων της εξέγερσης του ‘68. Αντίθετα, ο «υψιπετής πολιτισμός», δηλαδή η απαιδευσία, κοστολόγησε τους πρόσφυγες στο κοινωνικό παθητικό και τα ‘‘σπίτια χαμηλά’’ ως μορφικά παράσιτα.
Σ’ εποχή απουσίας λόγου, προφανούς παρακμής, διορθωτική πορεία δείχνει ένα μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επιμένουν στην αποχή γνώσης οι τοπικοί δημοτικοί σύμβουλοι και ο δήμαρχος. Ας μη μιλήσουμε για την πνευματική οκνηρία αυτού που λέγεται πνευματικό κέντρο. Απουσίαζαν όλοι. Πιστοποίησαν την άγνοιά τους για τη σημασία της ανθρώπινης ζωής και τι σημαίνει υπεράσπισή της. Δεν σεβάστηκαν τα παιδιά που έγιναν δάσκαλοί τους.
ΓΡΗΓΌΡΗΣ ΚΛΑΔΟΥΧΟΣ
20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012 (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ)
ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ»
- Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΠΛΑΙΣΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ: δρώμενο μαθητών του 2ου Δημοτικού κατά την εκδήλωση της 13ης Ιουνίου 2012.

Μπορεί να είναι εικόνα 8 άτομα, παιδί, άτομα που κάθονται, άτομα που στέκονται και κείμενο που λέει "oikologein oikologein: <<Î επανεμφάνιση του Συνοικισμού στην συνείδηση της πόλης>, του Γρηγόρη Κλαδούχου Επίσκεψη"



1 σχόλιο

  • ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ FB ΑΠΟ: Tania Lazaridou
    Πολυ εμπεριστατωμένη η άποψή σας για την αντιμετώπιση της Μικρασιατικής υπόθεσης από την Ελληνική πολιτεία σε βάθος χρόνου και λεπτομερέστατη η ανάλυσή σας που αφορά τον προσφυγικό Συνοικισμό Ξυλοκάστρου. Κι όλα αυτά από εσάς που οι ρίζες σας δεν είναι καν προσφυγικές. Σίγουρα υπάρχουν ευθύνες συμπεριφορών από την τοπική κοινωνία αλλά και το γεγονός της δημιουργίας Συλλόγου Μικρασιατών μετά από εκατό χρόνια επίσης κάτι δείχνει και η ευθύνη είναι αμφίπλευρη. Ωστόσο η προσέγγιση του θέματος από την πλευρά σας είναι εποικοδομιτική και ωφέλιμη.
by : tinakanoumegk

 



... Όπως το ήθελε ο Νίτσε, ο άνθρωπος είναι το ζώο που έχει την ικανότητα να υπόσχεται,[i] αναδεικνύοντας κατά αυτόν τον τρόπο την ιστορική συνείδηση ως μία έννοια δυναμική· η τελευταία είναι που οργανώνει τις ενότητες του χρόνου και του χώρου, κινητοποιεί για γνώση, παροτρύνει σε ενέργειες και πράξεις, παράγει την έννοια της δικαιοσύνης. Σε αντίθεση, όμως, με τη σύγχρονη ναρκισσιστική μας αντίληψη που τοποθετεί την ιστορική συνείδηση αντιμέτωπη με το μύθο, το ανιστορικό παρελθόν, το ψεύδος ή ακόμη και την άγνοια, ο άνθρωπος δεν στοχαζόταν περί του παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος με τον ίδιο πάντοτε τρόπο[ii]: από τον πρώιμο χριστιανισμό μέχρι τη Σχολή της Φρανκφούρτης και από τα πρωτοποριακά κινήματα του μεσοπολέμου μέχρι τον Φουκώ, οι διαστάσεις του χρόνου μεταβάλλονταν και επαναπροσδιορίζονταν. Όσο κοινός τόπος είναι, βέβαια, για τους ιστορικούς το γεγονός ότι κάθε γενιά ξαναγράφει την ιστορία με βάση τις δικές της ανάγκες, άλλο τόσο παραμένει αληθές το γεγονός ότι η ιστορία γράφεται από τους νικητές. Όμως, όπως επέμενε μέσα σε ένα ίλιγγο επαναστατικού μεσσιανισμού ο Walter Benjamin, «το παρελθόν εμπεριέχει έναν μυστικό δείκτη που το παραπέμπει στη λύτρωση», εμφυσώντας έναν αέρα ελπίδας στους απανταχού ηττημένους.[iii]

Οι παραπάνω σκέψεις φαίνεται να ανατρέχουν το εμπεριστατωμένο και καινοτόμο δοκίμιο του Γιώργου Κουτσοδιάκου, για τη ζωή, το έργο και τις ιδέες του Τόμας Μίντσερ. Εγχείρημα απαιτητικό, στο βαθμό που ο συγγραφέας αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να επανασυστήσει στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του εξεγερμένου προφήτη του 16ου αιώνα: προάγγελος της κομμουνιστικής επανάστασης για τους κομμουνιστές, γραφικός ονειροπόλος για τους ορθόδοξους μαρξιστές, επαγγελματίας συνωμότης για την καθεστηκυία ιεραρχία της εκκλησίας, αιρετικός, ακόμα και λογοτεχνικός ήρωας, ο Τόμας Μίντσερ παρουσιάζεται ως πολυσχιδής προσωπικότητα, οι ιδέες του οποίου, όμως, όπου και οπόταν εμφανίζονται -από την Λατινική Αμερική μέχρι την Ευρώπη- κατορθώνουν να πυροδοτήσουν ριζοσπαστικά προτάγματα γύρω από την μεταρρύθμιση του κόσμου και των κοινωνιών. Καθώς ο ίδιος δεν ίδρυσε κάποια νέα εκκλησία,  και ενώ τα γραπτά του είναι λιγοστά, οι ερμηνείες γύρω από τη θεολογία του παραμένουν το λιγότερο αντιφατικές.

Έτσι, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η προσωπικότητα του Τόμας Μίντσερ και οι πύρινοι λόγοι του αντιμετωπίζονται ως παιδική ιδιοτροπία του πνεύματος της ιστορίας κατά τη διαδρομή του στη μεγάλη λεωφόρο της εξέλιξης. Σε αντίθεση με τα μετριοπαθέστερα προγράμματα κοινωνικής μεταρρύθμισης των Έρασμος και Μορ, η ριζοσπαστικότητα των προταγμάτων του Τόμας Μίντσερ αποσιωπάται ως ένα αναπάντεχο γεγονός της Μεταρρύθμισης. Η μελέτη της περιόδου της Μεταρρύθμισης, η ανάδειξη των πνευματικών καταβολών της σκέψης του Γερμανού θεολόγου που εναντιώθηκε στον Λούθηρο, η ένταξη του πολέμου των χωρικών στο ιστορικό του πλαίσιο, αλλά και η αποσαφήνιση των λεπτών θεωρητικών αποχρώσεων της θεολογίας του Τόμας Μίντσερ· όλα τα παραπάνω, λοιπόν, συνηγορούν στο ότι η έρευνα γύρω από τον εξεγερμένο προφήτη του 16ου αιώνα στοχεύει πέρα από την ιστορική πληροφόρηση. Αντίθετα, επανεξετάζει την αντίληψη της ιστορίας που έχουμε σχηματίσει επαναπαυόμενοι σε ένα κακώς εννοούμενο ντετερμινισμό, σε μία στείρα ορθολογική αιτιοκρατία και σε ένα ψυχρό πραγματισμό.[iv]

Εάν, λοιπόν, η μαρξιστική ιστοριογραφία και κριτική επανάφερε στο προσκήνιο το όνομα του Τόμας Μίντσερ με σκοπό να επανερμηνέψει την προϊστορία των εξεγέρσεων που οδήγησαν σε αυτές του 19ου και 20ου αιώνα αντίστοιχα, την ίδια στιγμή στέρησε από τα επαναστατικά υποκείμενα την πνευματικότητα εκείνη που μπορούσε να μετατρέψει τους εξεγερμένους σε φορείς της -εδώ και τώρα- αλλαγής της ανθρωπότητας, εντός της ιστορίας και του βιωμένου χρόνου. Η σθεναρή πεποίθηση για την αδυσώπητη πορεία της ιστορίας πάνω σε οικονομικές βάσεις, καθώς και η αντίληψη που ήθελε τη θρησκεία μια ψευδαίσθηση, ένα προσωπείο πίσω από το οποίο κρύβονται οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, δεν επέτρεψε σε ορθόδοξους μαρξιστές και μη να εντοπίσουν στον πόλεμο των χωρικών την εξέλιξη και την πρακτική εφαρμογή μιας ριζοσπαστικής θεολογίας, και όχι τα αφελή και παιδαριώδη βήματα μιας πρωτοκομμουνιστικής επανάστασης[v]. Κατ’ επέκταση, ο αναδυόμενος καπιταλισμός υπήρξε η αντεπανάσταση που κατέστρεψε τις δυνατότητες που είχαν αναδειχθεί από τον αγώνα ενάντια στη φεουδαρχία· αγώνας, που όπως δείχνουν τα εξεγερσιακά κηρύγματα του Τόμας Μίντσερ μπορούσαν να συνενώσουν την πνευματική αφύπνιση και την ριζική κοινωνική μεταρρύθμιση.[vi]

Αυτή την εν πολλοίς παραγνωρισμένη σύζευξη μεταξύ απελευθερωτικής θεολογίας και πολιτικού ριζοσπαστισμού, θεολογικού μυστικισμού και κοινωνικής μεταρρύθμισης, καθώς και ιστορικής σωτηριολογίας και πράξεων ευθύνης είναι που ευκρινώς αναδεικνύει ο Γιώργος Κουτσοδιάκος, ρίχνοντας άπλετο φως στη καινοτόμα θεολογική διαλεκτική του Τόμας Μίντσερ και κατ’ επέκταση στη διαμάχη του με τον Λούθηρο. Έχοντας βαθιά γνώση του πεδίου και κάνωντας χρήση πρωτογενούς και δευτερεύουσας βιβλιογραφίας, εντοπίζει τα δομικά χαρακτηριστικά του εξεγερσιακού προτάγματος κάτω από το οποίο κινητοποιούνται οι χωρικοί στο πρώτο τέταρτο του 16ου αιώνα· ένα εξεγερσιακό πρόταγμα που οι ιδέες του εκκινούν από το παρελθόν, μετουσιώνονται στο ιστορικό παρόν της Αναγέννησης και εν τέλει, φωτίζουν το μέλλον, και όχι αντίστροφα.

 Αντίθετα με ό,τι ήθελε ο Κον[vii], ο Τόμας Μίντσερ, παρά τον βίαιο θάνατό του, δεν υπήρξε μια τραγική φιγούρα που έστεκε μπροστά από την εποχή του, ανήμπορος να γίνει κατανοητός, στο βαθμό που οι ιδέες του ανήκουν στο μέλλον. Ήταν, όμως, οξύς και ευαίσθητος αναγνώστης της Βίβλου με ένα φλογερό πάθος να ανανεώσει την Εκκλησία του καιρού του, προτάσσοντας την πραότητα, την απλότητα και την ακεραιότητα της Αποστολικής εποχής. Ο ίδιος φαίνεται να πράττει ως προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης, ενός Ιεζεκιήλ ή ενός Ιερεμία, μη καταφεύγοντας, βέβαια, σε οράματα αλλά στις Γραφές και την ανάλυσή τους. Κόντρα στις χιλιαστικές πεποιθήσεις του καιρού του δεν υπολόγιζε ημερομηνίες για την έλευση του Χριστού και αντίθετα με τον Λούθηρο, δεν επαναπαυόταν στην παραλυτική αναμονή μίας εξωϊστορικής παρέμβασης. Η σωτηρία του ανθρώπου και η μεταμόρφωση της κοινωνίας θα πραγματοποιηθεί εντός της ιστορίας και από τα ιστορικά υποκείμενα που επιλέγουν το δύσκολο δρόμο της ένωσης με το Θείο.[viii] Αξιοποιώντας τα διδάγματα των μυστικών, πρεσβεύει τη θεοποίηση των ανθρώπων, κηρύσσοντας την εγγύτητα σώματος και πνεύματος. Έτσι, παρατηρώντας τις ταξικές διαφορές με τις καταστρεπτικές τους συνέπειες, συμπεραίνει ότι η φτώχεια είναι που οδηγεί στην πνευματική ερήμωση. Απέναντι στη ξύλινη και δογματική γλώσσα της εκκλησιαστικής ιεραρχίας απαντά με τις λεπτές αποχρώσεις μιας εξεγερσιακής θεολογικής διαλεκτικής με ταξικό πρόσημο, που συνηγορεί υπέρ του ατόμου, του αδελφοποιού του πνεύματος, καθώς και της ελεύθερης βούλησης. Εξάλλου, είναι η μαρτυρική του ομολογία το 1525 – «omnia sunt communia»- που οδηγεί τα εξεγερσιακά κινήματα ανά τις εποχές και ανά τον κόσμο.

[i] Φρίντριχ Νίτσε, Γενεαλογία της Ηθικής, μετάφραση: Ζήσης Σαρίκας, Πανοπτικόν, 2010, σ. 85.

[ii] Αντώνης Λιάκος, Αποκάλυψη, Ουτοπία και Ιστορία. Οι μεταμορφώσεις της ιστορικής συνείδησης, Πόλις, 2012, σσ. 16-17.[iii] Michael Löwy, Walter Benjamin: Προμήνυμα ΚινδύνουΜια ανάγνωση των θέσεων «για τη φιλοσοφία της ιστορίας», μετάφραση: Ρεβέκα Πεσσάχ, επιμέλεια: Πολυτίμη Γκέκα, Πλέθρον, 2004, σ. 59.

[iv] Χρίστος Ηλιόπουλος, «Τόμας Μίντσερ: Ενάντια στον φόβο των ανθρώπων, με όπλο τον «φόβο» για τον Θεό» στο Γιώργος Κουτσοδιάκος, Τόμας Μίντσερ. Ο εξεγερμένος προφήτης, Firebrand, 2021, σσ. 15-18.

[v] Abraham Friesen, «Thomas Müntzer in Marxist Thought», Church History, Vol. 34, No. 3 (Sep., 1965), pp. 306-327.

[vi] Silvia Federici, Ο Κάλιμπαν και η Μάγισσα. Γυναίκες, Σώμα, και Πρωταρχική Συσσώρευση, μετάφραση: Ίρια Γραμμένου, Λία Γυιόκα, Παναγιώτης Μπίκας, Λουκής Χασιώτης, Εκδόσεις των Ξένων, 2018, σ. 44.

[vii] Νόρμαν Κον, Αγώνες για την έλευση της χιλιετούς βασιλείας του Θεού: επαναστάτες χιλιαστές και μυστικιστές αναρχικοί του μεσαίωνα, μετάφραση: Βασίλης Τομανάς, Νησίδες, 2006.

[viii] R. Emmet McLaughlin, «Apocalypticism and Thomas Müntzer», Archiv für Reformationsgeschichte, Vol. 95, No. 1, 2004

ΑΠΟ: https://antifono.gr/minister/

by : tinakanoumegk



 Μα φυσικά οι θεσμοί της Εργολαβικής Δημοκρατίας μας, με το Υπουργείο Εσωτερικών το ανάλογο της Δημόσιας Τάξης και εκείνο του Τουρισμού. Ο Δήμαρχος και σχεδόν σύσσωμο το Δημοτικό Συμβούλιο διεκπεραιώνει τις διαταγές των προηγουμένων, με τις ανάλογες αδειοδοτήσεις και αναθέσεις.  Οι Εργολάβοι μας, ακολουθώντας τελευταίοι και καταϊδρωμένοι με κακέκτυπη μίμηση, του ό,τι έχει γίνει στις Ευρωπαϊκές Πρωτεύουσες (όσον αφορά τις κοινωνικές εκκαθαρίσεις των κέντρων τους) με σχεδιασμό και τάξη, ολοκληρώνουν τον κύκλο της "ανάπτυξης" της μεταπολεμικής ελληνικής πόλης.

 Αφού κατέστρεψαν, κατεδαφίζοντας την αρχιτεκτονική ιστορία του κέντρου με τη μέθοδο της αντιπαροχής, με την ίδια μέθοδο έσπρωξαν τον πληθυσμό στα αντιαισθητικά άθλια εμπορευματοποιημένα προάστια,  αφήνοντας, τον ανιστόρητο πλέον πυρήνα της πόλης, στα χέρια των νεόπλουτων, πρώην μαυραγοριτών και των επιγόνων τους, προς εκμετάλλευση και "αξιοποίηση", προσφέροντας μία ψεύτικη χλιδή σε πλούσιους τουρίστες και στελέχη διεθνών επιχειρήσεων για δραστηριότητα και ξεκούραση.

 Η μόνη σχέση του πληθυσμού με το κέντρο είναι οι διάσπαρτες ζώνες διασκέδασης και εστίασης και βέβαια οι αραιές πλέον ποικίλες διαδηλώσεις. Αυτές οι τελευταίες είναι και η ανησυχία και ο Κρυφός Εφιάλτης της εξουσίας, διότι παραμένουν, παρά τον εκφυλισμό και τον, άνευ Λόγου και Αρχών, άγονο και άνευρο χαρακτήρα των διοργανώσεων τους, η ΜΝΉΜΗ ΤΗΣ ΧΡΉΣΗΣ ΤΩΝ ΔΡΌΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΛΑΤΕΙΏΝ από την ορμή και την φαντασία των εκάστοτε κινημάτων και διεκδικήσεων όλων των περασμένων εποχών ΩΣ ΤΟ ΠΕΔΊΟ ΤΗΣ ΛΑΪΚΉΣ ΕΠΊΔΡΑΣΗΣ στη διαμόρφωση της κεντρικής πολιτικής.

 Ο Δρόμος ως περίπατος μετ' εμποδίων λοιπόν, νεκρές πλατείες και άσχετη χλωρίδα εμπρός από τις λίγες αξιόλογες ιστορικές προσόψεις κτιρίων που γλίτωσαν από την μπουλντόζα, είναι τα εργαλεία της στέρησης της χρήσης του δημόσιου χώρου ως πεδίου ανταλλαγής, διαλόγου και αμφισβήτησης, προκαλώντας και επιτείνοντας την απάθεια στους υπηκόους και τους κοσμοπολίτες, που  κουτσομπολεύουν και σουλατσάρουν αδιάφορα σε μία αδιάφορη πόλη...

 Τα ταφικού τύπου μαρμάρινα παγκάκια ίσως γίνουν κάποτε και τα κιβούρια αυτών που τα επινόησαν, όταν η απάθεια μετατραπεί σε δημιουργικό μίσος εναντίον της ασχήμιας με μία ευκταία ευρέως φάσματος συνειδητή ποιοτική λαϊκή δράση συνοδεία μιας αφυπνισμένης Αρχιτεκτονικής, αποκτώντας έτσι, ξανά, ψυχή το Κέντρο μετατρεπόμενο σε πραγματικά Ιστορικό....

Ν.Ζ.