Παρασκευή 26 Αυγούστου 2022

1922 – 2022: ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΩΝ. ΕΠΑΡΚΟΥΝ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΚΑΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΑΟΡΑΤΟΥΣ ΕΠΙ 90 ΧΡΟΝΙΑ; (πρόσφυγες και προσφυγικός συνοικισμός, εκτοπισμοί).


. Η επιβαλλόμενη απόπειρα λήθης της ιστορίας, ο εκτοπισμός αξιών, η ανοχή οριακών κοινωνικών εμπειριών, θα βρίσκει πάντα απάντηση από ανθρώπους που δεν δέχονται να συντριβούν στην αποπνικτική μάζα πνευματικής νωθρότητας.
Α./ Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ αναφοράς στον ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ από το ΝΕΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΩΝ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ «ΕΛΠΙΝΙΚΗ», στις 17/7/22 στην κεντρική πλατεία της πόλης. Ήταν ένα βήμα εισόδου αυτού του ζητήματος στην τοπική κοινωνικότητα, εισαγωγή του στην απατηλή λάμψη επίπλαστης ταυτότητας των Ανατολικών του Σύθα.
Στην ομιλία της στην εκδήλωση η κ. ΤΑΝΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ παρουσίασε ένα Αφηγηματικό - ευθύνη μνήμης – λόγο, αποφλοιωμένο από συναισθηματικούς λαϊκισμούς. (Η Μικρασιάτισσα γιαγιά αφηγείται στην εγγονή της τη ζωή, την πρόοδο, τους διωγμούς, την εκστρατεία, τους πανηγυρισμούς, την οπισθοχώρηση, τον εφιάλτη, τον πόνο, την προσφυγιά).
Β./ Η ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΙΧΕ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΤΟ 2012. (Παρακάτω Κείμενό μου, με αφορμή την ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗ για τον Μικρασιατικό Ελληνισμό, την ιστορική, κοινωνική και πολεοδομική τάξη).
«ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΩΝ -2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ: επανεμφάνιση του Συνοικισμού στην συνείδηση της πόλης - (13 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012).
Οι πρόσφυγες στο συνοικισμό του Ξυλοκάστρου έζησαν την βία δυο φορές. Την Κεμαλική βία και τον ξεριζωμό τους από τη Μικρά Aσία αλλά και αργότερα τη Ναζιστική. Υπέστησαν όμως και κάτι ακόμη: την πολεοδομική και κοινωνική
περιθωριοποίησή τους, την αδιαφορία, την εξορία από την πόλη.
Στις 13 Ιουνίου, στην αυλή του, το 2ο Δημοτικό σχολείο, πραγματοποίησε γιορτή μνήμης για τους πρόσφυγες Μικρασιάτες. Στην πρόσκληση του το 2ο Δημοτικό-«Αριστοναύτειο» έγραφε: « Όταν τα σεντούκια ανοίγουν, το άρωμα της Ιώνιας Γης πλανιέται στο χώρο του σχολείου και μας μεταφέρει 90 χρόνια πίσω στη Σμύρνη, ‘‘της γης το άγαλμα’’, ‘‘της Ιωνίας στέμμα’’». Τα τραγούδια, οι χοροί, τα θεατρικά δρώμενα γέμισαν όσους παρακολούθησαν αυτή την εκδήλωση με την πεποίθηση ότι τα παιδιά με βαθειά συνείδηση και ευθύνη σέβονταν τον τόπο τους, την ιστορία του. Παράλληλα διασκέδασαν. Μια εκδήλωση αγάπης και ανθρωπιάς. Η διευθύντρια του σχολείου, η κ. Βαρβάρα Νικολοπούλου-Νάτσιου ,οι Δάσκαλοι αλλά και ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων ήταν οι εμψυχωτές ενός μαθητικού συνόλου με πηγαία, ειλικρινή εκφραστικότητα και συνειδητό σεβασμό. Εκεί , έγινε πράξη η έννοια εκπαιδεύω, είμαι δάσκαλος. Συνώνυμα ολοκληρωμένης ανθρωπιστικής παιδείας. Αυτοί οι άνθρωποι που εμπνεύσθηκαν και έκαναν πράξη αυτή την εκδήλωση έσπασαν την αντιεκπαίδευση στη λήθη.
Είχαμε και έχουμε αντιεκπαίδευση, γιατί οι θεσμοί βρέθηκαν στα χέρια ατόμων σκοταδισμού, πνευματικού ακρωτηριασμού. Σ αυτή τη σιωπή εντάσσεται η ρεπούσεια εκδοχή της ιστορίας, όπως θύμισε ο σχολικός σύμβουλος στον χαιρετισμό του. Όμως, τα εγκλήματα, τα βάσανα ανθρώπων και λαών συνεχίζονται, επαναλαμβάνονται, όταν οι λαοί και οι άνθρωποι ξεχνούν, όταν δεν τιμωρούνται οι ένοχοι. Για την εμβληματική μορφή του αντιαποικιακού, σοσιαλιστικού και δημοκρατικού αγώνα, το Βάσο Λυσσαρίδη, ‘‘ατιμώρητα εγκλήματα υποτροπιάζουν… Η σιωπή ισοδυναμεί με συνενοχή και η απάθεια διευκολύνει τη συνέχιση.’’
Οι πρόσφυγες έφεραν μαζί τους γνώσεις, ήθη, συμπεριφορές πολιτισμού. Έφεραν την έννοια της βιώσιμης κοινωνίας, τη δύναμη της προσφυγικής οικογένειας. Έφεραν την παραγωγική γνώση, έναν υψηλού επιπέδου γαστρονομικό πολιτισμό . Σ’ αυτό τον μικρό οικισμό ξαναγεννήθηκε η κοινή αυλή , στοιχείο μεσογειακής πολιτισμικής ταυτότητας. Διαπίστωσαν όμως και την αδιαφορία του κράτους και στην κεντρική και στην αυτοδιοικητική έκφρασή του, την απομόνωσή τους ως ιστορική και πολιτισμική κοινότητα. Από τότε που εγκαταστάθηκαν δεν υπήρξε όχι μόνο εκδήλωση μνήμης, αλλά και καμιά στον συνοικισμό υποστηρικτική υποδομή και υπηρεσία. Ένα περιβάλλον συναισθηματικής προσιτότητας κυκλώθηκε, καλύφθηκε από γνωστού τύπου πολυκατοικίες και μεγαλοκαταστήματα.
Οι κάτοικοι του συνοικισμού διατηρούσαν την ελπίδα μιας αξιοπρεπέστερης ζωής, πίστευαν στη νίκη αξιών και την ηθική δικαίωσή τους. Έβλεπαν όμως ότι κάθε ημέρα έχαναν τη θέση τους στην κοινωνία της πόλης. Άλλαζαν τα πάντα γύρω τους, χωρίς αυτούς, ήταν και παρέμεναν ξένοι στον νέο τόπο τους. Μια αποξένωση, ένας άλλου τύπου ξεριζωμός. Πολεοδομικός και πολιτισμικός .Ένα ανίσχυρο οικιστικό κομμάτι σ’ ένα δύσμορφο και ανιστορικό περιβάλλον. Η ιδεολογία της ασχήμιας σε βάρος του μικρασιατικού συναισθήματος του ωραίου είναι η επιβολή της αδιαφορίας απέναντι στην ανθρωπιά.
Ήταν πριν δέκα χρόνια στην συνάντηση ανθρώπων για μια νέα πόλη ,νέα αυτοδιοικητική πρόταση, με οικολογία μνήμης, όταν γράφαμε στο προεκλογικό μας πρόγραμμα:
«O Συνοικισμός ,στην ροή των κέντρων της πόλης, είναι ιστορική συνισταμένη. Συνοικισμός (και πολύ νωρίτερα οι Αριστοναύτες) έχουν κοινό το ταξίδι της αγωνίας, ανάγκης, ξενιτεμού… Η ανηθικότητα της περιθωριοποίησης του Συνοικισμού είναι νίκη της λήθης απέναντι στη μνήμη. Το Πνευματικό Κέντρο θα έπρεπε προ πολλού να ερευνήσει, τεκμηριώσει, αναδείξει την ιστορική και κοινωνική σημασία της προσφυγικής πόλης. Ο Δήμος θα έπρεπε να εξασφαλίσει με τη διάνοιξη δρόμων την ενσωμάτωση του Συνοικισμού στην πόλη. Η θέση που του ανήκει είναι στις πρώτες σελίδες οδηγών της πόλης, στην συνείδηση των παιδιών του σχολείου και πρέπει ν’ αποτελέσει στοιχείο αναφοράς ενός πλέγματος πόρων και γεγονότων, ένα διαρκές ιστορικό-πολιτισμικό δρώμενο.»
Ο Συνοικισμός, σε μια ομογενοποιημένη παραλία και πόλη, έχει μεγάλη συμβολική, ιστορική υπεραξία. Την υπεραξία της ανθρώπινης ζωής , των δικαιωμάτων, αλλά και του χώρου, ανέδειξε το δεύτερο δημοτικό σχολείο Ξυλοκάστρου. Έκανε το σχολείο με την έκθεση προσφυγικού υλικού και την αυλή του, χώρο πολιτιστικών δρώμενων, ένα κεντρικό στοιχείο μιας νέας πολεοδομικότητας. Οι ανθρώπινες πράξεις και ο υλικός χώρος συναντώνται ως αξιολογικά στοιχεία επαναδόμησης της συνείδησης της πόλης. Αλλά δεν είναι απλά επαναθεμελίωση ταυτότητας. Είναι ζήτημα αρμονίας φυσικού, τεχνητού, ιστορικού περιβάλλοντος. Ο Συνοικισμός, εξάλλου, έχει μια πρόσοδο θέσης σε μια νέα πόλη στην περιοχή Αριστοναυτών και νέου σιδηροδρομικού σταθμού.
Οι μαθητές με τους δασκάλους τους μετείχαν σε μορφωτικά κινήματα χειραφέτησης, ανέδειξαν τον «πολιτισμό των πολεοδομικών διαμερισμάτων» διαδεδομένη μετεξέλιξη πολιτισμικών αντιλήψεων της εξέγερσης του ‘68. Αντίθετα, ο «υψιπετής πολιτισμός», δηλαδή η απαιδευσία, κοστολόγησε τους πρόσφυγες στο κοινωνικό παθητικό και τα ‘‘σπίτια χαμηλά’’ ως μορφικά παράσιτα.
Σ’ εποχή απουσίας λόγου, προφανούς παρακμής, διορθωτική πορεία δείχνει ένα μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επιμένουν στην αποχή γνώσης οι τοπικοί δημοτικοί σύμβουλοι και ο δήμαρχος. Ας μη μιλήσουμε για την πνευματική οκνηρία αυτού που λέγεται πνευματικό κέντρο. Απουσίαζαν όλοι. Πιστοποίησαν την άγνοιά τους για τη σημασία της ανθρώπινης ζωής και τι σημαίνει υπεράσπισή της. Δεν σεβάστηκαν τα παιδιά που έγιναν δάσκαλοί τους.
ΓΡΗΓΌΡΗΣ ΚΛΑΔΟΥΧΟΣ
20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2012 (ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ)
ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ»
- Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΠΛΑΙΣΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ: δρώμενο μαθητών του 2ου Δημοτικού κατά την εκδήλωση της 13ης Ιουνίου 2012.

Μπορεί να είναι εικόνα 8 άτομα, παιδί, άτομα που κάθονται, άτομα που στέκονται και κείμενο που λέει "oikologein oikologein: <<Î επανεμφάνιση του Συνοικισμού στην συνείδηση της πόλης>, του Γρηγόρη Κλαδούχου Επίσκεψη"



1 σχόλιο

  • ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ FB ΑΠΟ: Tania Lazaridou
    Πολυ εμπεριστατωμένη η άποψή σας για την αντιμετώπιση της Μικρασιατικής υπόθεσης από την Ελληνική πολιτεία σε βάθος χρόνου και λεπτομερέστατη η ανάλυσή σας που αφορά τον προσφυγικό Συνοικισμό Ξυλοκάστρου. Κι όλα αυτά από εσάς που οι ρίζες σας δεν είναι καν προσφυγικές. Σίγουρα υπάρχουν ευθύνες συμπεριφορών από την τοπική κοινωνία αλλά και το γεγονός της δημιουργίας Συλλόγου Μικρασιατών μετά από εκατό χρόνια επίσης κάτι δείχνει και η ευθύνη είναι αμφίπλευρη. Ωστόσο η προσέγγιση του θέματος από την πλευρά σας είναι εποικοδομιτική και ωφέλιμη.