Ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης του διεθνούς ICOMOS:
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση σας γνωρίζουμε ότι στις 8 Δεκεμβρίου 2020 εγκρίθηκε με συντριπτική πλειοψηφία (επί 691 ψήφων, 621 υπέρ, 58 αποχές, 4 κατά) από τη Γενική Συνέλευση του διεθνούς ICOMOS ψήφισμα που είχαν υποβάλει η Ελληνική Εθνική Επιτροπή και η ομάδα της Ευρώπης (Europe Group) του ICOMOS, για τις αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η πρόταση ψηφίσματος βασίζεται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Προστασίας της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς (European Convention for the Protection of the Archaeological Heritage signed in Valetta 1992) και τη Χάρτα του ICOMOS για τη διαχείριση της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς (ICOMOS Charter on Archaeological Heritage Management).
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ για τα ΑΡΧΑΙΑ στο ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΕΔΩ.
Το ψήφισμα τάσσεται κατηγορηματικά υπέρ της κατά χώρα διατήρησης των αρχαιοτήτων και καλεί την ελληνική κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην απόσπαση του μνημειακού αυτού συνόλου, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας της πόλης αλλά και τμήμα της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Θέλουμε να πιστεύουμε πως η έκκληση τοu διεθνούς ICOMOS, που είναι το κατ’ εξοχήν αρμόδιο για την προστασία και ανάδειξη των ιστορικών μνημείων και τοποθεσιών σε ολόκληρο τον κόσμο, θα τύχει θετικής ανταπόκρισης από τις ελληνικές αρχές. Ακολούθως, παρατίθεται αυτούσιο το ψήφισμα που εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του διεθνούς ICOMOS:
Agenda item 6-4-1 Resolution 20GA/14
Protect the antiquities in situ at the Venizelos Metro Station in Thessaloniki, Greece
Submitted by ICOMOS Hellenic National Committee and ICOMOS Europe Group
The 20th General Assembly of ICOMOS,
Taking into account the concern expressed by ICOMOS Hellenic, as well as several other statements of concern that have been issued by national and international official, scientific and professional institutions and bodies, and by several NGOs;
Affirming the outstanding significance of the Venizelos Metro station antiquities, a cultural ensemble that dates from late antiquity up to the transitional period and the beginning of the Middle Byzantine times (4th - 9th century CE) and comprises the main Roman marble paved road, Decumanus Maximus, and the commercial centre of Roman and Byzantine Thessaloniki;
Noting with concern that the current development proposals threaten the integrity and authenticity of the antiquities of the Thessaloniki Metro Station, and substantially change and undermine their cultural heritage value;
Also taking into account the ICOMOS Hellenic Heritage Alerts;
Calls upon the Hellenic Government not to proceed with the implementation of the current plan that involves the detachment of the antiquities, given the fact that this is a monumental ensemble which constitutes an integral part of the history of the city of Thessaloniki and of the world cultural heritage;
Invites the Hellenic authorities in charge of the management, protection and conservation of cultural heritage to revise the action plan and to implement policies and best practices, in accordance with the provisions of all relevant international charters, including the relevant ICOMOS Charter on Archaeological Heritage Management, and international conventions adopted by the Hellenic Republic.
ΠΗΓΗ: ΕΛΛΗΝΙΚH ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ HELLENIC ΝΑΤΙΟΝΑL COMMITTEE COMITÉ NATIONAL HELLENIQUE, Α.Π. 1490, 8.12.2020. ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, 8.12.2020.