Στους δρόμους της ιστορίας δεν βρίσκουμε τον εαυτό μας. Αυτός περιέχεται στον προοπτικό μας λόγο. Επόμενα το προεκλογικό μεταβιογραφικό.
Από τα Βυζδιάνικα και πρώτα γράμματα στα Σκουπαίικα, η εμπειρία και οι σπουδές μου έδωσαν κάποια «πολιτισμικά αποθέματα, ώστε να μπορώ να κρίνω», όπως μου είπαν οι καθηγητές μου στην Ρώμη, όταν με ξεπροβόδισαν.
Κατάλαβα ότι ένα καράβι δεν είναι το σκαρί αλλά το ταξίδι του. Ένας άνθρωπος είναι η πρότασή του (σ΄ αυτή την διαμάχη των επιθυμιών του με την ελλιπή πραγματικότητα στεναχώριας και ασχήμιας), που μπορεί να μετουσιωθεί σε πράξη μετασχηματισμών.
***
1. Οι κρατικοί μηχανισμοί στην κορυφή τους και η οικονομία έχουν παραχωρηθεί στις δυνάμεις των «αγορών», που ξεφεύγουν από δημοκρατικούς ελέγχους και την κοινωνική εντολή. Για την διαχείριση του πολιτικού και της πόλης και την δημιουργία νέων κοινωνικών μοντέλων απαιτείται η κλασική και φιλοσοφική παιδεία, ένας νέος ανθρωπισμός: αυτό που η χρηματιστική ολιγαρχία και η δικτατορία των αγορών δεν θέλουν να συμβαίνει.
2. Η αυτενέργεια των πολιτών μπορεί να δώσει απάντηση μέσα από στρατηγικές των τοπικών συστημάτων, στους δήμους, τις κοινότητες, τις μικροπεριοχές ολοκληρωμένου σχεδιασμού. Αυτή η στρατηγική λειτουργεί και ως αυτοάμυνα αλλά και αποτελεί επανάκτηση του πνεύματος του κλασικού ανθρώπου, που υπερασπίζεται το δικαίωμα αυτοκυβέρνησής του, αξίες, κοινά αγαθά και τον δικό του τρόπο μετάβασης.
3. Η επανεισαγωγή του δήμου στο χάρτη των αξιών, στην παραγωγική και πολιτισμική γεωγραφία, προαπαιτεί την αυτοδιαμόρφωσή του, την επανίδρυση της ταυτότητάς και φυσιογνωμίας του. Με τρισυπόστατη προγραμματική ουσία:
Α) Ένα Ανορθωτικό Πολεοδομικό και Αγροδομικό Σχέδιο, άρσης ασυμμετριών: παραλίας (χώρο ομοιοτυπίας , κατανάλωσης και επισφάλειας) και ενδοχώρας (παραγωγικό χώρο χωρίς υποδομές και υπηρεσίες) και μεταξύ των δύο πρώην δήμων που αποτελούν τον σημερινό.
Β) Επιστροφή της παραγωγικής συνείδησης με υψηλή ένταση γνώσης, παιδεία τόπου και προϊόντος, μηχανισμούς αξιολόγησης ποιότητας. Μία νέα σύγχρονη στρατηγική ανάπτυξης, δημιουργίας, επιχειρηματικότητας, με ανταγωνισμό στην επινοητικότητα, στην ικανότητα να δημιουργείς υλικά, συνεργασίες, δίκτυα. Αυτά τα υπηρετεί η επένδυση σε όλο το πεδίο της συμβολικής και πολιτισμικής κληρονομιάς, η ενεργοποίηση ενός δικτύου επιστημονικού και καλλιτεχνικού δυναμικού, τα πολιτισμικά προϊόντα της δημιουργικής τάξης των νέων. Το πεδίο συλλογικής αναφοράς αναδιαμορφώνει κοινότητα, ταυτότητες εντοπιότητας, αισθήματα κοινής ζωής, συσσωρεύει κοινωνικό κεφάλαιο.
Γ) Κυβερνώ τον δήμο σημαίνει διαμορφώνω και τον θεσμικό μηχανισμό, ώστε να υπηρετεί αυτούς τους στόχους. Σημαίνει εκφράζω το μέλλον του κόσμου της εργασίας και της δημιουργίας αλλά και είμαι εγγυητής της κοινωνικής προστασίας.
4. Έχουμε κάνει λίγα απέναντι στους δημοκρατικούς και απελευθερωτικούς αγώνες. Χρωστάμε πολλά και εγώ σε αυτόν που μου έδειξε δρόμους, και προσπαθώ να τους περπατήσω. Η πολιτική μου ευθύνη - και όσο επιτρέπει η αυτοσυνείδησή μου – με ωθεί να συμπορεύομαι με τον Νώντα Κατσούλα, γιατί έχει παιδεία, έχει αποδείξει την ηθική της ευθύνης σε αυτό που αναλαμβάνει, αναφέρεται στην διαφάνεια και λογοδοσία απέναντι στην εντολοδόχο κοινωνία. Οι υπόλοιποι διεκδικητές και μέχρι τώρα εκπρόσωποι κινούνται από άγνοια του τοπικού συστήματος και στερούνται αυτογνωσίας. Ο δήμαρχος επανέρχεται μετά πενταετή διαχειριστική δημοσιοϋπαλληλία. Με την πολύχρονη αφωνία τους οι υπόλοιποι, αλλά και ένας προσέρχεται ως «νέος», με την «εξωστρέφεια» παραρτήματος θείου - ατζέντη.
***
Με την φιλόλογο Αποστολία Αθανασίου και με τον γιό μας Δημήτρη αποτελούμε τον πρώτο και μικρότερο από τους ομόκεντρους κύκλους της ζωής.
Το πολιτικό μου προφίλ προβάλλεται από την σελίδα www.tinakanoume.gr ,που συνοδεύεται από τον υπότιτλο: «δημιουργία - εδαφικές, ανθρωπολογικές ρίζες της οικονομίας | δημοκρατία - συμβουλιακές βάσεις σχέσεων θεσμών - κοινωνίας».